Tomt i varukorgen?
Det kan bara bero på att du inte har sett våra senaste erbjudanden!
Vi använder cookies för att underlätta din användning av webbplatsen, förbättra våra produkter, skräddarsy dem efter dina behov och visa dig relevant personanpassad och icke-personanpassad reklam. Det innebär att dina personuppgifter och cookie-inställningar även används för personanpassad och icke-personanpassad reklam. Tillsammans med andra företag inom Vision Healthcare erbjuder vi dig personanpassade kampanjer. Du bestämmer själv vilka cookies du vill tillåta eller avvisa och kan när som helst dra tillbaka eller justera ditt samtycke. Mer information finns i vår integritetspolicy.
Kakor (cookies) används på denna webbplats, vilket är fallet på de flesta andra webbplatser. Vi använder kakor för att ge dig en bra användarupplevelse. En kaka (cookie) är en liten fil som normalt innehåller en sekvens av bokstäver och siffror som laddas på en användares dator eller mobiltelefon när du besöker en webbplats.
Kakor hjälper med att:
Vi använder inte kakorna för att:
Läs mer om de kakor som är aktiva på den här webbplatsen.
Genom att besöka denna webbplats med din webbläsare, innebär det att du accepterar kakoroch att du godkänner användandet. Om du inte använder kakor på denna webbplats, fortsätt läsa. Om du blockerar kakor kan det leda till att webbplatsen bara fungerar underoptimerad.
Första hands-kakor
Vi använder kakor för att optimera prestanda på webbplatser som innehåller följande:
Dessa kakor fungerar inte annat än när du besöka denna webbplats.
Andra kakor
Andra cookies kommer från andra partners. Ett exempel på andra cookies skulle vara integrationen av Youtube-videos på vår hemsida. Vår hemsida innehåller följande ursprungsadresser för de så kallade andra kakorna:
Blockering eller borttagning av dessa kakor kan med stor sannolikhet leda till blockering eller ej fungerande visning av innehållet på den här webbplatsen.
Insänd av | Namn | Restriktion | Beskriving |
sensilab.se | popup_displayed | Sessioner | Anger att skärmen öppnas |
sensilab.se | frontend | Sessioner | Sessionens ID |
sensilab.se | cookieOK | 1 år | Innebär att användaren på godkänner användningen av kakor |
sensilab.se | popups | 1 år | |
sensilab.se | external_no_cache | Sessioner | Systemkakor för att optimera servrar |
sensilab.se | cookieOK | 1 år | |
sensilab.se | user_allowed_save_cookie | 1 år | Betyder att användarna godkänner överföring av cookies till webbplatsen |
sensilab.se | zte2095 | Sessioner | Kakor tillåter chatt |
sensilab.se | __zlcmid | 1 år | Kakor tillåter chatt |
CloudFlare | __cfduid | 1 år | För en snabbare plats och överföring av bildmaterial på sidan. Efter att CloudFlare avaktiverat operationen blockerar cookies åtkomst via IP. Används inte / har inga personuppgifter från användaren. |
New Relic | bam.nr-data.net | Sessioner | New Relic förser med en plattform för att styra webbplatsens funktion på mobila applikationer. |
PayPal | [various] | Sessioner | Denna kaka tillåter ett unikt ID mellan betalning med PayPal och vår kundvagn. |
Deras mål är att förenkla delningen och integrera innehållet i sociala nätverk såsom Facebook och Twitter.
Inställda kakor:
Sekretesspolicy beror på varje socialt nätverk och fungerar efter ditt personliga konto och av nätverksbaserade inställningar.
Inkomma | Namn | Restriktion |
Addthis | uvc | Sessioner |
Addthis | page_services | indefinitely |
Addthis | vc | 2 år |
På denna sida testar vi regelbundet nya idéer. Vi gör detta för att se vilka olika idéer passar för olika användargrupper. På så sätt testar vi användarnas respons på en mängd designer och innehåll. Först då kan vi hitta det bästa.
Användning:
Inkomna | Namn | Restriktioner |
Optimizely | optimizelyPendingLogEvents | Sessioner |
Optimizely | optimizelyBuckets | Permanent |
Optimizely | optimizelyEndUserId | Permanent |
Optimizely | optimizelySegments | Permanent |
Optimizely | bucket_map | Permanent |
Optimizely | end_user_id | Permanent |
Vi använder kak-statistik på den här sidan för att se hur många användare som har besökt oss, vilka typer av verktyg de har använt (Mac och Windows - med det kan vi se var vår webbplats inte fungerar som den ska i olika miljöer) sidor du ser och liknande. Med dessa program kan vi fortsatt förbättra användarupplevelsen. En sådan analys ger också en bättre inblick i hur användarna kommer till vår sida och om de kommer tillbaka. På så vis kan vi investera i förbättring och utveckling av användarupplevelsen för dig snarare än i marknadsaktiviteter.
Användning:
Inkomna | Namn | Restriktion |
_gat | Sessioner | |
_ga | 2 år | |
__utma | 2 år | |
__utmb | Sessioner | |
__utmz | 6 Månader | |
__utmv | 2 år | |
__utmc | Sessioner |
Vi använder också teknik som gör det möjligt för oss att bestämma vilka användare som ringdt oss (till exempel en webbläsare eller annons med det telefonnummer du klickade på). På så sätt kan vi få information om hur människor hittade oss. Observera att om du ringer oss till det telefonnummer som visas på vår hemsida, kommer vi bara i viss utsträckning veta hur du hittade oss. Allt detta gör att vi kan minska kostnaderna för dig.
Kakor används ofta i digital marknadsföring, dock kan vi varken vi eller våra externa samarbetspartners få personlig information från dig.
Vi rekommenderar inte att blockera kakor eftersom annonser bidrar till fri användning av webbplatser. Om du blockerar kakor betyder det inte bara att du inte ser några annonser, men också att webbplatsen inte längre kan optimeras för dig och dina intressen, vilket minskar användbarheten. Kakor har ett sätt som gör det möjligt för oss att med hjälp marknadsföringskakor automatiskt kartlägganär du besöker vissa webbplatser. Dessa annonser är utformade så att du kan köpa en produkt till ett reducerat pris. Och oroa dig inte, processen är helt anonym. Du kan blockera cookies när som helst, beskrivs här nedan.
Vi använder:
Lista över PR cookies på våra sidor:
Inkomna | Namn | Restriktioner | Beskrivning |
Adform | C | 1 månader | Targeting/Advertising |
Adform | cid | 2 månader | Targeting/Advertising |
Adform | uid | 2 månader | Targeting/Advertising |
AppNexus Inc | sess | Sessioner | Targeting/Advertising |
AppNexus Inc | anj | 3 månader | Targeting/Advertising |
AppNexus Inc | uuid2 | 3 månader | Targeting/Advertising |
Bing | ANONCHK | Sessioner | Targeting/Advertising |
Bing | MR | 6 Månader | Targeting/Advertising |
Bing | MUID | 2 år | Targeting/Advertising |
test_cookie | Sessioner | Targeting/Advertising | |
id | 2 år | Targeting/Advertising | |
Gravity | gr_reco | 1 år | Targeting/Advertising |
Improve Digital | tuuid | 2 år | Targeting/Advertising |
Improve Digital | um | 2 år | Targeting/Advertising |
Improve Digital | umeh | 2 år | Targeting/Advertising |
IPONWEB | c | 2 år | Targeting/Advertising |
IPONWEB | tuuid | 2 år | Targeting/Advertising |
Media Innovation Group | id | 1 månad | Targeting/Advertising |
Media Innovation Group | mdata | 1 månad | Targeting/Advertising |
Media Innovation Group | syncdata_AN | 1 månad | Targeting/Advertising |
Mojn | idt | Permanent | Targeting/Advertising |
Mojn | tmpagid | Permanent | Targeting/Advertising |
Mojn | ls | Permanent | Targeting/Advertising |
Mojn | rtt | Permanent | Targeting/Advertising |
Mojn | _mojn | Permanent | Targeting/Advertising |
OpenX | i | 1 år | Targeting/Advertising |
Pubmatic | KRTBCOOKIE_466 | 3 månader | Targeting/Advertising |
Pubmatic | PUBMDCID | 3 månader | Targeting/Advertising |
RadiumOne | RA1balancer | Permanent | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1097308745 | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1118270538 | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1426802167 | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1702745841 | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1795933472 | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1973119023 | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_2107935356 | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_328720634 | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_631030195 | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_799597431 | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sid | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_uid | 1 år | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | c | Sessioner | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | put_1986 | 1 Månad | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | put_2760 | 1 Månad | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | rpb | 1 månad | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | khaos | 6 månader | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | rpx | 1 månad | Targeting/Advertising |
Yahoo | B | 2 år | Targeting/Advertising |
datr | 2 år | Targeting/Advertising | |
x-src | Sessioner | Targeting/Advertising | |
reg_fb_ref | Sessioner | Targeting/Advertising | |
reg_fb_gate | Sessioner | Targeting/Advertising |
Cookies kan stängas av manuellt ( här ). På detta sätt begränsar du inte funktionen för bara denna webbplats, utan förmodligen de flesta webbplatser.
Om du inte vill acceptera någon av kakorna på den här webbplatsen, klicka här
Syftet med denna integritetspolicy (hädanefter: policy) är att kommunicera syftet och den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter av Sensilab till kunder och besökare på Sensilab webbplatser.
Sensilab d. o. o., Vision Healthcare Group, Verovškova ulica 55a, 1000 Ljubljana, Slovenien (hädanefter: Sensilab eller företaget eller leverantören eller personuppgiftsansvarig) säkerställer skyddet av dina personuppgifter och garanterar säkerhet under hela affärsinteraktionen.
Här på Sensilab, värdesätter vi din integritet och skyddar alltid dina uppgifter flitigt. Denna integritetspolicy kan ändras, modifieras eller uppdateras när som helst utan förvarning eller meddelande. Genom att använda leverantörens webbplats bekräftar användaren att användaren godkänner ändringarna och uppdateringarna.
Alla våra online aktiviteter, kopplade till insamling och behandling av data, är i enlighet med europeisk lagstiftning (Förordning (EU) 2016/697 om skyddet av fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om fri rörlighet för sådana uppgifter (EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR)) och fördragskonventioner ETS 108, ETS 181, ETS 185, ETS 189) och nationell lagstiftning i Republiken Slovenien (Personuppgiftskyddslagen (ZVOP-1, Ur. l. RS, no. 94/07), Lagen om elektronisk handel (ZEPT, Ur. l. RS, no. 96/09 in 19/15) etc.).
Integritetspolicyn täcker hanteringen av personlig information som leverantören får när du besöker eller använder en Sensilab webbplats eller delas på annat sätt.
Personuppgiftsansvarig är företaget SENSILAB d. o. o., Vision Healthcare Group, Verovškova ulica 55a, 1000 Ljubljana, Slovenien.
Hos Sensilab, finns en auktoriserad person som ansvarar för dataskydd som finns tillgänglig på följande e-postadress: dpo@sensilab.com.
Om du har några frågor angående användningen av denna policy eller i samband med utövandet av dina rättigheter enligt denna policy, vänligen kontakta dataskyddsombudet via kontakten nedan.
Företag |
JK Group d.o.o., Stegne 27, 1000 Ljubljana, Slovenia |
E-postadress |
Personuppgifter eller personlig information är all information genom vilken en individ kan identifieras (så som efternamn, e-postadress, telefonnummer, etc.).
Personuppgiftsansvarig är en juridisk enhet som bestämmer syften och sätten att behandla personuppgifter.
Personuppgiftsbiträde är en juridisk privatperson som behandlar personuppgifter på uppdrag av den personuppgiftsansvarige.
Behandlingen är insamling, lagring, åtkomst och alla andra former av användning av personuppgifter.
EEA är European Economic Area, som består av alla medlemmar i Europeiska Unionen, Island, Norge och Lichtenstein.
Personuppgifter är information som identifierar dig som individ. En identifierbar fysisk person är en som kan identifieras, direkt eller indirekt, särskilt med hänvisning till en identifierare såsom ett namn, ett identifieringsnummer, platsdata, en online identifierare eller till en eller flera faktorer som är specifika för den fysiska, fysiologiska, genetisk, mental, ekonomisk, kulturell eller social identitet hos den fysiska personen.
I enlighet med syften som definieras i denna policy samlar leverantören följande personuppgifter:
Den personuppgiftsansvarige samlar inte in personuppgifter om du inte aktiverar den eller samtycker till den, till exempel när du beställer produkter eller tjänster, prenumererar på ett nyhetsbrev via e-post, deltar i ett prisspel etc. eller när det finns en rättslig grund eller ett juridiskt intresse från den personuppgiftsansvarige för databehandling.
Ett av sätten som den personuppgiftsansvarige samlar in dina personuppgifter är med hjälp av cookies. Du kan läsa mer om användningen av cookies här.
Den personuppgiftsansvarige samlar endast in de uppgifter som är relevanta och nödvändiga för att uppfylla de syften för vilka uppgifterna behandlas.
Tidsperioden för hur länge leverantören lagrar insamlad data definieras ytterligare i kapitlet “Lagring av personuppgifter” i denna policy.
Leverantören samlar in och behandlar dina personuppgifter utifrån följande juridiska grunder:
Information samlas in när det är nödvändigt för att ingå, genomföra och fullgöra avtalsförpliktelser. I det här fallet är det frivilligt att tillhandahålla personlig information.
Om du väljer att inte förse företaget med nödvändiga personuppgifter kan du inte ingå i ett avtal med dem, inte heller kan företaget tillhandahålla tjänster eller leverera produkter, eftersom företaget saknar den information som krävs för att fullgöra avtalet.
Information behandlas endast med ditt uttryckliga samtycke. När behandlingen är föremål för samtycke ser vi först till att du har all nödvändig information som behövs för att fatta ett beslut. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. Om du drar tillbaka ditt samtycke kanske företaget inte kan tillhandahålla dina tjänster eller produkter.
Leverantören kan behandla uppgifter på grund av ett legitimt intresse som leverantören strävar efter, förutsatt att intressena eller grundläggande rättigheter och friheter inte överskrids. När legitimt intresse används gör leverantören alltid en bedömning i enlighet med den allmänna förordningen om databehandling.
Vid behandling av uppgifter på grund av legitimt intresse har användaren rätt att invända mot databehandlingen. Du kan läsa mer om dina rättigheter nedan.
Vi behandlar din personliga information när vi är skyldiga att göra det enligt den lag som binder oss (till exempel föreskriver skatterätt lagring av fakturor). Vi behandlar den information som behövs i enlighet med kraven i lagen.
Företaget samlar och behandlar data till följande syften:
Syfte med databehandling |
Detaljerad beskrivning |
Kommunikation angående tjänster eller svar på förfrågningar |
Meddelande till användare, svar, lösande av klagomål, slutförande av tillfredställelseundersökningar etc. Bearbetning sker på grundval av ett legitimt intresse av att säkerställa effektiv kommunikation och framgångsrika transaktioner. |
Att ingå avtal och fullgöra skyldigheter baserade på kontraktet |
Att ingå och genomföra avtalet med leverantören, inklusive leverantörens fullgörande av dina beställningar (leverans av produkter och tillhandahållande av tjänster), kommunikation med dig, verifiering av dina betalningar och fullgörande av andra skyldigheter hos leverantören och/eller dina skyldigheter. Vi behandlar personlig information på avtalsbasis och i ett förhandsförhållande. I händelse av att du inte ger oss all information som krävs för att fullgöra de avtalsenliga förpliktelserna förbehåller vi oss rätten att stänga av eller annullera beställningen. |
Informera kunder direkt om specialerbjudanden, rabatter och annat innehåll via e-post eller SMS. |
Hos Sensilab d.o.o. i enlighet med ZEKom-1 (Electronic Communications Act of the Republic of Slovenia, implementerad i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/58 / EC den 12 July 2002), informerar vi våra kunder om våra produkter, tjänster och innehåll. Du kan när som helst begära avbrytande av sådan kommunikation och behandling av personuppgifter (rätt till invändning). Du kan avsluta sådan kommunikation när som helst via avanmälningslänken i inkorgen, eller genom en skriftlig begäran till e-postadressen dpo@sensilab.com, eller genom att använda följande formulär, www.sensilab.se/dpo. I detta fall, behandlar vi din information baserat på lag. |
Direkt kontakt angående speciella erbjudanden och annat innehåll via e-post |
Baserat på ditt samtycke kommer vi att meddela dig om dina produkter, tjänster, rabatter och innehåll via e-post. Du kan när som helst begära avbrytande av sådan kommunikation och behandling av personuppgifter genom att dra tillbaka ditt samtycke. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke via de kontakter som finns på www.sensilab.se/kontakta-oss. |
Direkt kontakt om speciella erbjudanden och annat innehåll via telefonsamtal och vanlig post |
Baserat på kundens samtycke informerar vi också regelbundet kunder om våra produkter, tjänster, rabatter via vanlig post. Du kan när som helst begära avbrytande av sådan kommunikation och behandling av personuppgifter genom att dra tillbaka ditt samtycke. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke via de kontakter som finns på www.sensilab.se/kontakta-oss. |
Allmän statistisk behandling av data om köpare och deras beställningar och potentiella köpare (kontakter) för interna analyser av försäljning, upprepade inköp, samlade köpares beteenden, reklam och affärsoptimering. |
Hos företaget Sensilab d.o.o. utför vi statistisk behandling av data om köpare och deras beställningar samt potentiella köpare (kontakter). Baserat på denna behandling genomför vi interna analyser av försäljning, upprepade inköp och aggregerade köpares beteende och övervakar och optimerar vår affärseffektivitet och optimerar vår reklam, t.ex:
Denna typ av statistisk övervakning gör det möjligt för oss att optimera vår verksamhet och reklam i allmänhet och låter oss erbjuda prisvärda produkter och tjänster till användare. Denna behandling av personuppgifter baseras på företagets legitima intresse av att tillhandahålla tjänster och produkter av hög kvalitet till användarna. |
Tillgång till dina tidigare inköp och annan information från Sensilabs telefontjänster och lagrar konsult i syfte att tillhandahålla bättre tjänster och erbjudanden. |
När du ringer till vår telefontjänst (eller vår telefontjänst ringer upp dig) eller om du besöker vår butik (om och när du själv identifierar dig) kommer våra konsulter att få tillgång till dina lagrade personuppgifter och köphistorik, baserat på vilket de kommer att kunna erbjuda bättre tjänster och mer relevanta erbjudanden. Denna databehandling baseras på ett legitimt intresse från företaget. Om du inte vill att dessa uppgifter ska samlas in kan du när som helst stoppa denna typ av databehandling genom att skicka en skriftlig begäran till vår e-postadress dpo@sensilab.com eller genom att fylla i följande formulär: www.sensilab.se/dpo. |
Behandling av information om icke-begärda onlinebeställningar med syfte att förebygga bedrägerier |
Hos företaget Sensilab d.o.o., behandlar vi information om skickade och icke-begärda onlinebeställningar baserat på vårt legitima intresse. Genom att göra detta bestämmer vi om och vilka köpare som gör oproportionerliga onlinebeställningar med betalningsalternativ och sedan inte gör anspråk på dessa produkter, vilket orsakar oss affärsskador, vilket vi vill förhindra. När vi identifierar sådana köpare inaktiverar vi betalningsalternativen för dem, men de kan fortfarande beställa produkter med omedelbar förskottsbetalning med betalkort eller PayPal. |
Automatiserad e-post kommunikation med användaren baserat på användarens start av online inköpsprocessen. |
Hos företaget Sensilab d.o.o., baserat på vårt juridiska intresse, skickar vi ibland påminnelser via e-post till potentiella köpare som har lagt produkter i sin kundvagn men aldrig slutfört köpet, i syfte att påminna dem om att slutföra köpet eller erbjuda dem hjälp eller information om att göra det. Du kan stoppa denna typ av databehandling när som helst genom att antingen skicka en skriftlig begäran till vår e-postadress dpo@sensilab.com eller genom att fylla i följande formulär www.sensilab.se/dpo. |
Automatiserad e-postkommunikation med användaren baserat på produkter som han eller hon tittat på |
På Sensilab d.o.o.o. skickar vi, baserat på vårt legitima intresse och samtycke, ibland påminnelsemeddelanden via e-post till potentiella köpare som inom de senaste 7 dagarna har tittat på samma produkt minst två gånger på någon av Sensilabs webbplatser. Under förutsättning att användaren inom samma 7-dagarsperiod har angett sin e-postadress någonstans på en av Sensilabs webbplatser kontrollerar vi först (legitimt intresse) om samtycke till att ta emot e-postkommunikation från Sensilab har beviljats för den aktuella e-postadressen. Om inget samtycke har beviljats raderar vi omedelbart och permanent den angivna e-postadressen. Om samtycke till att ta emot e-postkommunikation från Sensilab har beviljats för den aktuella e-postadressen skickar vi ett eller flera e-postmeddelanden där vi uppmanar den potentiella köparen att köpa produkten som de tittat på minst två gånger. |
Grundläggande anpassad kommunikation (via e-post, SMS, telefonsamtal, brev, webbläsaraviseringar, information på webbplatser, sociala nätverk), med rabatter, beställningar och innehåll. |
Inom den grundläggande anpassade kommunikationen (via e-post, SMS, telefonsamtal, brev, webbläsaraviseringar, information på webbplatser, sociala nätverk) försöker vi presentera relevanta erbjudanden, rabatter och annat innehåll som kan vara av intresse för dig, baserat på dina tidigare interaktioner med oss. För detta använder vi följande uppgifter om dig:
Under denna process använder vi inte någon typ av automatiserad eller halvautomatisk profilering, vi samlar bara in lämpliga användaruppsättningar för enskilda meddelanden. Vi fokuserar aldrig på enskild användares data utan vi utför endast samlad bearbetning av stora grupper. Vilka meddelanden du får från oss är beroende av dessa uppgifter. Du kan när som helst stoppa denna typ av databehandling, antingen genom att klicka på länken för att avsluta prenumerationen i mottagna meddelanden, genom en skriftlig begäran till den här e-postadressen dpo@sensilab.com eller genom att fylla i detta formulär: www.sensilab.se/dpo. |
Användning av Facebook Custom Audiences annonseringsverktyg |
Vi hos Sensilab d. o. o. använder Facebook Custom Audiences tjänsten. Vi använder det baserat på det förvärvade avtalet för att kommunicera genom anpassade erbjudanden och innehåll baserat på användarens profil. Tjänsten fungerar på följande sätt:
Denna typ av databehandling kan stoppas när som helst genom att antingen skicka oss en skriftlig begäran till vår e-postadress dpo@sensilab.com eller genom att fylla i följande formulär: www.sensilab.se/dpo. |
Användning av Google Remarketing |
Genom att använda Google Remarketing kan vi låta Google visa dig Google Ads (annonser) för våra produkter på andra webbplatser och i applikationer (inklusive Youtube), baserat på de produkter du sett (de sidor du besökt) på Sensilabs webbplatser. Med hjälp av cookies "minns" Google din enhet och ditt besök på någon av Sensilabs webbplatser samt vilken eller vilka produkter du tittat på. När du besöker en webbplats eller använder en applikation som är en del av Google Display Network kan Google visa dig en annons för en produkt som du har tittat på. För att kunna använda Google Remarketing behandlas ditt namn, din e-postadress och ditt telefonnummer och skickas till Google, dock i anonymiserad form. Trots att Sensilab använder Google Remarketing kan Sensilab inte veta om du har gjort ett köp på någon av Sensilabs webbplatser genom att klicka på en Google-annons. Personuppgifterna för detta ändamål behandlas endast på grundval av ditt samtycke, som du när som helst kan återkalla genom att antingen skicka en skriftlig begäran till vår e-postadress dpo@sensilab.com eller genom att fylla i formuläret på www.sensilab.se/dpo. |
Användning av ett online konto och tillgång till GDPR-information |
Vi behandlar dina personuppgifter för att ge åtkomst till ditt användarkonto, vilket gör att du kan komma åt din personliga information och reglera det givna samtycket. Du kan också komma åt tidigare orderinformation. Vi behandlar personlig information baserat på legitima intressen. |
Kommunicera anpassade erbjudanden och innehåll baserat på din användarprofil |
Baserat på samtycke kan leverantören anpassa kommunikationen som utförs via olika kommunikationskanaler (webbplatser, e-post, telefonsamtal, brev, webbläsaraviseringar, webbplatsinformation, sociala nätverk). Vi vill presentera dig för bästa möjliga erbjudanden och innehåll skräddarsydda efter dina behov, vilket är varför vi använder din profil som grund för personlig kommunikation. Vi kan använda följande information för detta ändamål:
Baserat på denna användarprofil kan det då påverka innehållet och erbjudanden du får från oss:
När som helst kan du återkalla ditt samtycke och avsluta denna databehandling via avanmälningslänken i din inkorg eller genom att skicka en skriftlig begäran till dpo@sensilab.com eller genom att fylla i följande formulär www.sensilab.se/dpo. Om du vill ha tillgång till icke-personliga e-postmeddelanden kan du prenumerera på icke-personlig information här www.sensilab.se/dpo. |
Juridiska anspråk, rättighetsskydd och tvistlösning |
Datainsamling av det angivna skälet sker i enlighet med lagen. |
Lagliga skyldigheter |
Vi samlar in din information för att uppfylla våra juridiska skyldigheter, t.ex. sparande av fakturor för skatteändamål. Vi behandlar endast i den utsträckning som krävs för att följa lagstiftningen. |
Leverantören lagar dina personuppgifter endast under den tid som krävs för att förverkliga syftet för vilket personuppgifterna samlades in och behandlades vidare.
De personuppgifter som lagligen behandlas tillhandahåller leverantören under den tidsperiod som anges i lagen.
De personuppgifter som behandlas baserat på ett kontrakt med individen lagrar leverantören under kontraktets löptid och fem år efter utgången, såvida det inte har varit en tvist om avtalet mellan användaren och leverantören. I det här fallet lagrar leverantören data i fem år efter domstolens slutliga eller godtyckliga avgörande eller förlikning eller, om det inte fanns någon rättslig tvist, fem år från dagen för en minnesförlikning.
Leverantören lagrar de uppgifter som bearbetas baserat på personligt samtycke, tills användaren återkallar ett sådant samtycke. Leverantören raderar dessa data före invändning endast när syftet med lagring av data redan har uppfyllts.
Efter slutet av perioden för lagring av personuppgifter raderar eller kontrollerar den personuppgiftsansvarige personuppgifterna effektivt och permanent så att de inte kan länkas till en individ.
Syfte med databehandling |
Tidsperiod för lagring av data |
Kommunikation angående våra tjänster eller svara på förfrågningar |
6 månader från slutet av kommunikationen |
Avslutande och fullgörande av skyldigheter som följer av att ingå ett kontrakt |
5 år från genomförandet av kontraktet |
Meddela kunder direkt om specialerbjudanden, rabatter och annat innehåll via telefon eller vanlig post |
Fram till återkallelse |
Meddela kunder direkt om specialerbjudanden, rabatter och annat innehåll via e-post eller SMS |
Fram till återkallelse |
Tillgång till tidigare beställningar och annan information från kundsupports konsulter för att ge en bättre kundtjänst. |
Fram till återkallelse |
Behandling av uppgifter om icke levererade paket i syfte att förebygga bedrägerier |
5 år från början av behandlingen |
Automatiserad e-post kommunikation med användaren baserat på början av online inköpsprocessen |
Fram till återkallelse |
Grundläggande personlig kommunikation (e-post, SMS, telefonsamtal, brev, webbläsaraviseringar, webbplatsinformation, sociala nätverk) med personliga erbjudanden och innehåll |
Fram till återkallelse |
Facebook Custom Audiences Advertising Tool |
Fram till återkallelse |
Google Remarketing |
Fram till återkallelse |
Använda ett onlinekonto |
Fram till återkallelse |
Tillgång till specifik information på webbplatsen |
Fram till återkallelse |
Personligt anpassade e-tidningar |
Fram till återkallelse |
Marknadskommunikation med användarprofiler |
Fram till återkallelse |
Leverantören kan överlåta vissa uppgifter relaterade till behandling av personuppgifter till andra (avtalsenliga behandlingsföretag). Avtalsenliga behandlingsföretag får behandla konfidentiella uppgifter uteslutande i leverantörens namn, inom gränserna för leverantörens mandat (ett skriftligt avtal eller annan rättslig handling) och enligt syften som definieras i denna integritetspolicy.
Avtalsenliga behandlare som den personuppgiftsansvarige överför data till är:
Leverantören kommer inte att vidarebefordra din personliga information till tredje obehöriga parter.
Avtalsenliga bearbetningsföretag kan endast behandla personuppgifter inom ramen för den personuppgiftsansvariges instruktioner och får inte använda den för att sträva efter egna intressen.
Den personuppgiftsansvarige och mottagarna av personuppgifter överför inte personuppgifter till tredjeländer (länder utanför medlemsländerna i det europeiska ekonomiska området - medlemmar av EU och Island, Norge och Liechtenstein) och till internationella organisationer, utom USA - alla avtalsenliga behandlingsföretag i USA deltar i Privacy Shield-programmet.
Du har kontroll över all information du ger ut om dig själv. Om du väljer att du inte vill dela dina uppgifter kanske vi inte kan tillhandahålla vissa tjänster.
Personer som vill avsluta prenumerationen på e-nyhetsbrevet, vänligen meddela oss via vår e-postadress info@sensilab.se (vi erbjuder endast kundtjänst på engelska). Om det finns några ändringar i din personliga information (postnummer, e-postadress, fysisk adress, telefonnummer), vänligen meddela oss via vår e-postadress info@sensilab.se.
När du besöker vår webbplats registreras den allmänna, icke-personliga informationen (webbläsaranvändare, antal besök, den genomsnittliga tiden för besöket, besökta sidor) automatiskt (inte som en del av registreringen). Denna information används för att mäta vår webbplats attraktivitet och för att förbättra innehållet och användbarheten. Din information är inte föremål för ytterligare granskning och lämnas inte ut till tredje part.
Cookies är små bitar av data som lagras tillfälligt på din hårddisk som gör att vår webbplats kan känna igen din dator nästa gång du besöker webbplatsen. Leverantören använder endast cookies för att samla in information om användningen av webbplatsen och för att optimera online annonseringsaktiviteter.
Annonscookies övervakar individens användning av leverantörens webbplats såvida inte individen inte samtycker till webbplatsens cookie-användning. Du kan läsa mer om cookies och hur de används här.
Leverantören är starkt engagerad i att säkerställa personlig datasäkerhet. Dina uppgifter är alltid skyddade från förlust, förstörelse, förfalskning, manipulation och obehörig åtkomst och obehörigt avslöjande.
För att skydda personuppgifter vidtar vi organisatoriska och tekniska åtgärder, så som:
Minderåriga under 16 års ålder ska inte överföra personuppgifter till webbplatser utan tillstånd (godkännande eller samtycke) från förälder eller vårdnadshavare.
Leverantören kommer aldrig medvetet att samla in personlig information från minderåriga (under 16 år) eller på något sätt använda eller lämna ut dem till en obehörig tredje part utan deras förälders eller vårdnadshavares tillstånd.
Ovanstående påverkar inte den allmänna avtalsrätten i medlemsstaterna, som föreskrifter om giltighet, upprättande eller effekter av avtalet om minderåriga.
Med tanke på den tillgängliga tekniken kommer leverantören att visa rimliga ansträngningar för att verifiera att en förälder eller en vårdnadshavare gav eller godkände samtycke.
Om du har några frågor om vår integritetspolicy eller behandlingen av dina personuppgifter kan du kontakta oss. Skriv till oss på info@sensilab.se(vi erbjuder endast kundtjänst på engelska). Baserat på din begäran kommer vi att meddela dig om den begärda informationen eller uppfylla din begäran (i enlighet med tillämpad lagstiftning).
Som individ har du följande rättigheter beträffande rättvis och transparent behandling, baserat på regler:
Rätten att återkalla samtycke: om du som individ har samtyckt till behandlingen av personuppgifter (för ett eller flera ändamål) har du rätt att när som helst återkalla ditt samtycke utan att det påverkar lagligheten av behandlingen baserat på samtycket innan det återkallades. Samtycke kan dras tillbaka genom en skriftlig begäran som skickas till leverantören via en av kontakterna på leverantörens webbplats www.sensilab.se/kontakta-oss.
Återkallande av samtycke för behandling av personuppgifter har inga negativa konsekvenser eller sanktioner för individen. Det är dock möjligt att den personuppgiftsansvarige kanske inte kan erbjuda en eller flera av sina tjänster efter återkallandet av samtycket om dessa tjänster inte kan utföras utan personuppgifter (t.ex. förmånsklubben eller anpassad kommunikation).
Rätten att få tillgång till personuppgifter: som en individ har du rätt att få bekräftelse från leverantören (personuppgiftsbehandlare) om huruvida dina personuppgifter behandlas eller inte, och i så fall tillgång till personuppgifterna och följande information: syftet med behandlingen, kategorierna av berörda personuppgifter, dess användare, perioden för när personuppgifterna lagras, eller de kriterier som används för att bestämma den perioden, rätten att begära rättelse eller radering av personuppgifter eller begränsning av eller invändning mot behandling av personuppgifter, rätten att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet, källan till uppgifterna om uppgifterna inte samlades in från dig, förekomsten av automatiserat beslutsfattande, inklusive profilering och meningsfull information om logiken inblandad, liksom betydelsen och de planerade konsekvenserna av sådan behandling för dig, i enlighet med artikel 15 i GDPR.
Rätten att korrigera personuppgifter: Som individ har du rätt att få från leverantören utan onödigt dröjsmål rättelse av felaktiga personuppgifter om dig. Med hänsyn till syftet med behandlingen har du rätt att få ofullständiga personuppgifter kompletterade, inklusive genom att tillhandahålla ett kompletterande uttalande;
Rätten till radering av personuppgifter (“rätten att glömmas bort”): du har rätt att få från leverantören utan onödigt dröjsmål raderingen av dina personuppgifter när något av nedanstående skäl finns:
(a) personuppgifterna inte längre är nödvändiga i förhållande till de syften för vilka de samlas in eller på annat sätt behandlas,
(b) du har dragit tillbaka ditt samtycke och det finns ingen rättslig grund för vidare behandling,
(c) du har invänt mot behandlingen av dina personuppgifter, och det finns inga tvingande legitima grunder för behandlingen,
(d) dina personuppgifter har behandlats olagligt,
(e) ) personuppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig skyldighet i unions- eller medlemsstatslagstiftning som leverantören svarar inför,
(f) personuppgifterna har samlats in i samband med erbjudandet från ett informationssamhälle.
Som individ under vissa omständigheter, enligt definitionen i artikel 17.3, har du inte rätt att radera data;
Rätten till begränsning av behandlingen: som individ har du rätt att få från leverantören begränsning av behandlingen där något av följande gäller:
(a) du ifrågasätter personuppgifternas noggrannhet under en period som gör det möjligt för leverantören att verifiera personuppgifternas riktighet,
(b) behandlingen är olaglig och du motsätter dig radering av personuppgifter och begär istället en begränsning av deras användning,
(c) leverantören inte längre behöver personuppgifterna för behandlingen, men de krävs av dig för att upprätta, utöva eller försvara rättsliga anspråk,
(d) du har invänt mot bearbetning i avvaktan på verifiering av om leverantörens legitima grunder åsidosätter dina;
Rätten till dataportabilitet: Du har rätt att ta emot de personuppgifter som rör dig, som du har tillhandahållit leverantören, i ett strukturerat, vanligt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig utan hinder från den leverantör till vilken personuppgifterna har tillhandahållits, där:
(a) behandlingen baseras på samtycke eller på ett kontrakt; och
(b) behandlingen utförs automatiskt.
När du utövar din rätt till dataportabilitet har du rätt att få dina personuppgifter överförda direkt från en personuppgiftsansvarig (leverantör) till en annan, där det är tekniskt möjligt;
Rätten att invända mot databehandling: som individ har du rätt att invända, av skäl som rör din specifika situation, när som helst mot behandlingen av dina personuppgifter som är nödvändiga för att utföra en uppgift som utförs i allmänhetens intresse av officiell myndighet tillhörande leverantören (Artikel 6 (1), punkt (e) av GDPR), är behandling nödvändig för de legitima intressen som leverantören eller en tredje part eftersträvar (Artikel 6 (1) punkt (f) av GDPR), inklusive profilering baserat på uppgifterna; leverantören ska inte längre behandla dina personuppgifter såvida inte leverantören visar tvingande legitima grunder för behandlingen som åsidosätter dina intressen, rättigheter och friheter eller för upprättande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk.
Där personuppgifter behandlas för direkt marknadsföringssyfte har du rätt att när som helst invända mot behandling av dina personuppgifter för sådan marknadsföring, vilket inkluderar profilering i den mån det är relaterat till sådant direkt marknadsföringsändamål, ska personuppgifterna inte längre behandlas för sådana ändamål.
Där uppgifterna behandlas för vetenskapliga eller historiska forskningsändamål eller statistiska ändamål har du rätt att av skäl som relaterar till dig och till din speciella situation invända mot behandlingen av dina uppgifter, såvida det inte är nödvändigt för att utföra en uppgift som utförs för allmänhetens intresse;
Rätten att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet: Utan att det påverkar andra möjligheter att lämna klagomål eller rättsligt rättsmedel, har du rätten till ett effektivt rättsmedel, mot ett lagligt bindande beslut från en tillsynsmyndighet, speciellt i den medlemsstat där du har din vistelseort, arbetsplats eller plats av den påstådda överträdelsen om du anser att behandlingen av dina personuppgifter strider mot dataskyddsbestämmelserna.
Utan att det påverkar något annat administrativt eller icke-rättsligt rättsmedel, har du rätten till ett effektivt rättsligt rättsmedel, mot ett lagligt bindande beslut från en tillsynsmyndighet, liksom om den tillsynsmyndighet som är behörig inte behandlar ett klagomål eller informerar dig inte inom tre månader om framstegen eller resultatet av det inlämnade klagomålet. Talan mot en tillsynsmyndighet ska väckas vid domstol i den medlemsstat där tillsynsmyndigheten är etablerad.
Individen kan vända sig om alla sina förfrågningar angående personuppgifter i skriftlig form till leverantören, genom en av kontakterna på webbplatsen www.sensilab.se/kontakta-oss.
För att säkerställa tillförlitlig identifiering i händelse av att en användare utövar sina rättigheter avseende personuppgifter kan leverantören begära ytterligare uppgifter från användaren och får inte vägra att agera på individens begäran, såvida inte leverantören visar att det inte är i en position för att identifiera användaren.
Leverantören måste, på användarens begäran att utöva sina rättigheter när det gäller databehandling, tillhandahålla information utan dröjsmål och under alla omständigheter inom en månad från mottagandet av begäran.
I händelse av ett personuppgiftsintrång är leverantören skyldig att underrätta tillsynsmyndigheten utan onödigt dröjsmål, såvida inte leverantören kan visa att dataintrånget sannolikt inte leder till en risk för individers rättigheter och friheter. När det finns misstankar om ett brott är leverantören skyldig att underrätta polisen och/eller åklagaren.
I händelse av ett intrång som sannolikt kommer att leda till en hög risk för fysiska personers rättigheter och friheter är leverantören skyldig att meddela individen omedelbart eller, om det inte är möjligt, utan onödigt dröjsmål. Anmälan ska vara på ett tydligt och begripligt språk.
Via vår webbplats kan du komma åt följande webbsidor, som leverantören använder i sitt arbete:
Var och ett av dessa sociala nätverk handlar i enlighet med deras användarvillkor och sekretesspolicy när de tillhandahåller sina tjänster. Sensilab ansvarar inte för användningen av sociala nätverk som användaren kan komma åt via sin webbplats. Frågor och påståenden måste adresseras till enskilda sociala nätverk.
Sekretesspolicyerna finns på länkarna nedan:
Alla förändringar i vår integritetspolicy kommer att publiceras på denna webbplats.
Uppdaterad: 04.11.2020
sensilab.com | popup_displayed | Sessions | Means that the display opens |
sensilab.com | frontend | Sessions | Session ID |
sensilab.com | cookieOK | 1 year | Means that the user on a site agrees with the use of cookies |
sensilab.com | popups | 1 year | |
sensilab.com | external_no_cache | Sessions | System cookies to optimize servers |
sensilab.com | cookieOK | 1 year | |
sensilab.com | user_allowed_save_cookie | 1 year | Means that users agree to the transfer of cookies to the site |
sensilab.com | zte2095 | Sessions | Cookie allows chat |
sensilab.com | __zlcmid | 1 year | Cookie allows chat |
CloudFlare | __cfduid | 1 year | For a faster location and transfer of image material on the page. After CloudFlare disable the operation cookies block access via IP. Does not use / has no personal data of the user. |
New Relic | bam.nr-data.net | Sessions | New Relic provides a platform to control the operation of the website on mobile applications. |
PayPal | [various] | Sessions | This cookie allows a unique ID between payment with PayPal and our shopping cart. |
Adform | C | 1 Month | Targeting/Advertising |
Adform | cid | 2 Months | Targeting/Advertising |
Adform | uid | 2 Months | Targeting/Advertising |
AppNexus Inc | sess | Sessions | Targeting/Advertising |
AppNexus Inc | anj | 3 Months | Targeting/Advertising |
AppNexus Inc | uuid2 | 3 Months | Targeting/Advertising |
Bing | ANONCHK | Sessions | Targeting/Advertising |
Bing | MR | 6 Months | Targeting/Advertising |
Bing | MUID | 2 years | Targeting/Advertising |
test_cookie | Sessions | Targeting/Advertising | |
id | 2 years | Targeting/Advertising | |
Gravity | gr_reco | 1 year | Targeting/Advertising |
Improve Digital | tuuid | 2 years | Targeting/Advertising |
Improve Digital | um | 2 years | Targeting/Advertising |
Improve Digital | umeh | 2 years | Targeting/Advertising |
IPONWEB | c | 2 years | Targeting/Advertising |
IPONWEB | tuuid | 2 years | Targeting/Advertising |
Media Innovation Group | id | 1 Month | Targeting/Advertising |
Media Innovation Group | mdata | 1 Month | Targeting/Advertising |
Media Innovation Group | syncdata_AN | 1 Month | Targeting/Advertising |
Mojn | idt | Permanent | Targeting/Advertising |
Mojn | tmpagid | Permanent | Targeting/Advertising |
Mojn | ls | Permanent | Targeting/Advertising |
Mojn | rtt | Permanent | Targeting/Advertising |
Mojn | _mojn | Permanent | Targeting/Advertising |
OpenX | i | 1 year | Targeting/Advertising |
Pubmatic | KRTBCOOKIE_466 | 3 Months | Targeting/Advertising |
Pubmatic | PUBMDCID | 3 Months | Targeting/Advertising |
RadiumOne | RA1balancer | Permanent | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1097308745 | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1118270538 | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1426802167 | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1702745841 | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1795933472 | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1973119023 | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_2107935356 | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_328720634 | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_631030195 | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_799597431 | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sid | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_uid | 1 year | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | c | Sessions | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | put_1986 | 1 Month | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | put_2760 | 1 Month | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | rpb | 1 Month | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | khaos | 6 Months | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | rpx | 1 Month | Targeting/Advertising |
Yahoo | B | 2 years | Targeting/Advertising |
datr | 2 years | Targeting/Advertising | |
x-src | Sessions | Targeting/Advertising | |
reg_fb_ref | Sessions | Targeting/Advertising | |
reg_fb_gate | Sessions | Targeting/Advertising | |
Addthis | uvc | Sessions | |
Addthis | page_services | indefinitely | |
Addthis | vc | 2 years |
Optimizely | optimizelyPendingLogEvents | Sessions |
Optimizely | optimizelyBuckets | Permanent |
Optimizely | optimizelyEndUserId | Permanent |
Optimizely | optimizelySegments | Permanent |
Optimizely | bucket_map | Permanent |
Optimizely | end_user_id | Permanent |
_gat | Sessions | |
_ga | 2 years | |
__utma | 2 years | |
__utmb | Sessions | |
__utmz | 6 Months | |
__utmv | 2 years | |
__utmc | Sessions |
Kontakta oss online
Fri frakt över 500 kr
100% nöjdhetsgaranti
Kontakt
info@sensilab.seMed åldern kommer visdom, erfarenhet och... ett växande midjemått? Låt oss utforska sambandet mellan klimakteriet och viktuppgång!
Klimakteriet och menopausen är viktiga skeden i varje kvinnas liv. Klimakteriet är en successiv övergång då kvinnor upplever vissa besvär med koppling till menopausen men fortfarande får sin mens. Menopausen inträffar vanligtvis i början av 50-årsåldern och innebär att mensen upphör och att ett nytt kapitel i livet börjar. Även om den så kallade övergångsåldern är en naturlig del av åldrandet, så medför den en rad speciella erfarenheter och utmaningar.
Bland annat upplever kvinnor ofta att deras kroppsform förändras under denna del av livet, vilket ofta är förenat med viktuppgång. Det beror till stor del på de hormonella förändringar som sker i kroppen, särskilt minskade östrogennivåer.
Före klimakteriet har kvinnor vanligtvis mer vikt runt höfter och lår, något som ofta kallas "päronform". Men när klimakteriet börjar och östrogennivåerna sjunker förändras fettfördelningen. Fettet ansamlas istället runt magen, vilket leder till det som i folkmun brukar kallas "klimakteriemage".
Den förändrade fettfördelningen är inte bara ett estetiskt problem utan även ett hälsoproblem. Hos kvinnor som passerat manopausen kan bukfettet utgöra 15% till 20% av den totala kroppsvikten. Det är en betydande ökning jämfört med 5% till 8% hos kvinnor före klimakteriet**. Den ökade andelen bukfett kan leda till en högre risk för hälsoproblem som hjärtsjukdomar och diabetes. Därför är det extra viktigt att hålla koll på vikten under denna del av livet.
Även om klimakteriet kan leda till vissa oundvikliga förändringar i fråga om vår vikt och kroppsform, så är det ändå möjligt att ta tillbaka kontrollen över hur de påverkar vår figur och vår hälsa. Men först måste vi förstå hur och varför dessa förändringar sker!
De flesta förändringarna som sker i klimakteriet beror på hormoner. Till att börja med ansvarar östrogen normalt sett för att leda fettcellerna till höfterna och låren. Under klimakteriet och menopausen, när östrogennivåerna sjunker, bryts förbindelsen och fettlagringen förflyttas till buken.
Östrogen påverkar även andra kroppsfunktioner, inklusive tarmfloran. Forskning visar att tarmbakteriernas balans kan förändras när östrogennivåerna sjunker under klimakteriet. En obalanserad tarmflora förknippas med ökad fettlagring, lägre ämnesomsättning och insulinresistens, vilket alla är faktorer som gör det svårare att hålla vikten.
Dessutom samverkar östrogen med ett annat hormon: insulin. Lägre östrogennivåer kan leda till förhöjt blodsocker, vilket ökar aptiten och får oss att känna oss slappa. När blodsockret stiger frisätter kroppen mer insulin, vilket leder till ökad kalorilagring, även om man är noga med sin kosthållning.
Låga östrogennivåer kan även leda till att kroppen håller kvar överflödig vätska, vilket resulterar i uppblåsthet. Att ha svullen och spänd mage är inte bara otroligt fysiskt obehaglig, utan kan också få klimakteriemagen att se större ut än den egentligen är.
Under klimakteriet upplever kvinnor dessutom en markant minskning i sina testosteronnivåer. Testosteron, som vanligtvis förknippas med män, är avgörande även för kvinnor, eftersom det ansvarar för att bibehålla muskelmassan.
Muskler bränner kalorier, så när sjunkande testosteronnivåer leder till förlorad muskelmassa minskar även kroppens förmåga att bränna kalorier. Denna metaboliska förändring kan leda till fettansamling, särskilt kring magen.
De hormonella förändringarna under klimakteriet är helt klart mycket komplexa och tätt sammankopplade, men de utgör ändå bara en av pusselbitarna bakom viktuppgång i klimakteriet. Klimakteriet och menopausen utgör inte bara en fysisk resa, den tuffa övergången är dessutom nära sammanflätad med olika känslomässiga och psykologiska förändringar.
De psykologiska förändringarna i klimakteriet kan vara minst lika utmanande som de fysiska symptomen. Psykisk hälsa är kanske inte det första man tänker på när man tänker på viktuppgång, men det spelar en viktig roll.
Att upprätthålla en hälsosam livsstil kräver motivation, energi och en positiv inställning. Men nedstämdhet och trötthet i samband med klimakteriet kan göra det svårt att hitta drivkraften att träna och äta nyttigt. Bristen på energi kan leda till att man hoppar över träningen, medan humörsvängningar kan leda till att man söker tröst i maten. Med tiden kan sådana val resultera i att man går upp i vikt.
Denna fas i livet innebär ofta ökade stressnivåer. Oavsett om det beror på förändringar i familjedynamiken, yrkesmässig press eller helt enkelt de känslomässiga påfrestningar som klimakteriet innebär, så blir stressen en ständig följeslagare för många kvinnor. Det kan störa aptitkontrollen, vilket leder till överätande eller ett sug efter onyttig tröstmat. Det utlöser också frisättning av stresshormonet kortisol. Förhöjda kortisolnivåer kopplas till ökad fettlagring, särskilt kring buken, vilket ytterligare bidrar till uppkomsten av "klimakteriemagen".
Om man vill främja sin hälsa och hålla en hälsosam vikt under dessa omvälvande år är det viktigt att komma ihåg att det är lika viktigt att ta itu med de känslomässiga aspekterna som att hantera de fysiska symtomen.
För många kvinnor blir klimakteriemagen en symbol för de mer omfattande förändringar som sker inombords. I takt med att kroppen förändras får kvinnor ofta sämre självförtroende. I kombination med andra klimakteriebesvär kan man uppleva det som om man förlorar sin femininitet, vilket kan leda till en svår identitetskris. Spegeln svallrar inte bara om en förändrad kropp utan också en förändrad självkänsla, vilket gör de fysiska besvären ännu mer känslomässigt påfrestande.
Även om de känslomässiga aspekterna är betydande, så är de hälsomässiga konsekvenserna av magfett, eller visceralt fett som det även kallas, minst lika oroande. Det handlar om mer än att komma i favoritklänningen eller känna sig självsäker på stranden. Det viscerala fettet omsluter vitala organ, vilket kan störa deras funktion och bana väg för olika hälsokomplikationer.
Tillstånd som diabetes, hjärt-kärlproblem och artros utgör en allt större risk. En nyligen genomförd studie visar att även om siffran på vågen inte förändrar sig, så innebär själva omfördelningen av fett till kroppens mittparti under klimakteriet att risken för hjärt-kärlsjukdomar ökar. Fettansamling kan öka risken för hjärtsjukdomar, diabetes och andra allvarliga hälsoproblem**.
Klimakteriet är en resa som kännetecknas av självkännedom, acceptans och anpassning. Genom att förstå hur klimakteriemagen påverkar oss, både fysiskt och känslomässigt, kan vi bättre rusta oss för att möta den omvälvande övergångsåldern med både styrka och självförtroende.
Att navigera genom klimakteriet kan vara en utmaning, men vissa praktiska strategier kan hjälpa till att hantera uppblåstheten, viktuppgången och klimakteriemagen!
Träna målinriktat
Högintensiv intervallträning (HIIT) kan vara särskilt effektivt under klimakteriet. Det ökar ämnesomsättningen och fettförbränningen, vilket hjälper till att motverka magfett. Kombinera din HIIT med styrketräning för att bibehålla muskelmassan, som naturligt minskar med åldern och gör det svårare att hålla vikten.
Ät medvetet
I takt med att ämnesomsättningen förändras är det viktigt att anpassa sin kost. Fokusera på rena livsmedel och skär ner på enkla kolhydrater och sockerarter, som kan bidra till mer magfett. Välj livsmedel som är rika på fytoöstrogener, till exempel linfrön och soja, som kan hjälpa till att balansera svajiga hormonnivåer.
Håll igång under dagen
Den stillasittande livsstil som ofta följer med åldern kan leda till viktökning. Enkla förändringar, som att välja trapporna istället för hissen eller ta korta, raska promenader, kan motverka ämnesomsättningens naturliga tendens att bli mer långsam och hjälpa till att bekämpa det envisa magfettet.
Hantera stressen, hantera vikten
Klimakteriet kan medföra ökad stress, vilket i sin tur kan leda till viktuppgång, särskilt runt midjan. Meditation, djupandning och att äga sig åt sina fritidsintressen kan hjälpa till att hålla kortisolet (det stresshormon som kopplas till magfett) i schack.
Prioritera din sömn
Hormonella förändringar i klimakteriet kan störa sömnmönstren. God sömn är dock avgörande för viktkontroll. Skapa en lugnande kvällsrutin och ta hjälp av naturliga kosttillskott och melatonin vid behov.
Drick ordentligt med vatten
Kroppens förmåga att hålla kvar vätska minskar med åldern och till följd av hormonella förändringar. Att dricka tillräckligt med vatten underlättar matsmältningen, håller igång ämnesomsättningen och kan bidra till att reducera uppblåsthet, som är ett vanligt klimakteriebesvär.
Sök stöd och gemenskap
Att gå med i stödgrupper eller träningsgrupper som är skräddarsydda för kvinnor i klimakteriet kan bidra med både motivation och förståelse. Att dela erfarenheter och strategier med andra kan göra denna övergångsfas mindre skrämmande.
Satsa på naturliga lösningar
Produkter med naturliga extrakt som rödklöver, humle, ashwagandha och ginseng kan hjälpa till att lindra obehagliga klimakteriebesvär som värmevallningar, överdrivna svettningar och irritabilitet, samt reducera stress och trötthet.
Jag heter Sarah och klimakteriet kom som en chock för mig. I början av 50-årsåldern förändrades min kropp på ett sätt som jag aldrig hade förväntat mig. Jag gick upp i vikt, speciellt runt magen, vilket var ovanligt för mig eftersom jag aldrig hade haft det problemet tidigare. Dessutom svängde mitt humör som bara den, särskilt eftersom jag jämt hade problem med värmevallningar och sömnlösa nätter.
Jag trivdes inte alls i min kropp och skämdes över hur min kroppsform förändrades. Stressen över allt detta ledde till bråk med min man och våra två vuxna barn. Det kändes som om jag höll på att förlora kontrollen över mitt liv.
Men en dag hittade jag ett forum där man diskuterade naturliga produkter för att hantera klimakteriet. Jag var desperat efter en lösning och bestämde mig för att testa ett paket med två produkter som utlovade lindring.
Utifrån vad andra kvinnor på forumet rekommenderade visste jag att jag behövde hålla utkik efter ingredienser som rödklöver och humle för att få hjälp med mina värmevallningar och svettningar. Jag märkte att mina matvanor blev sämre när jag kände mig överväldigad, så jag ville även ha något som kunde hjälpa till att lindra stress.
Jag stötte på paketet Lindring i klimakteriet på nätet en dag och såg att det var tänkt att ta itu med exakt de problem jag hade, och att det bestod av naturliga ingredienser precis som jag varit ute efter. Det som verkligen övertygade mig var att de backade upp sina påståenden med studier på hemsidan.
Det visade sig vara helt rätt val! Jag märkte snabbt att mina symtom minskade. Jag hade inte värmevallningar lika ofta, mitt humör blev mer stabilt och jag lyckades äntligen få lite sömn. Allt detta utan några negativa biverkningar!
Under månaderna som följde började jag även lägga märke till något annat – jag gick ner i vikt. Min aptit var mer stabil, jag hade mer energi att gå på promenader, och det envisa magfettet började plötsligt försvinna! Totalt har jag gått ner 4* kg med hjälp av dessa produkter.
Men utöver att min kropp förändrades så fick jag även en helt ny syn på livet. Jag började känna mig mer som mig själv, mer i kontroll, och min relation med min familj förbättrades drastiskt. Jag är så glad att jag hittade den här lösningen!
Paketet Lindring i klimakteriet är den perfekta naturbaserade lösningen för alla kvinnor som står inför de utmaningar som klimakteriet innebär. Paketet är speciellt utformat för att hjälpa till att lindra klimakteriebesvären och främja viktminskning under denna omvälvande tid, bland annat genom att rikta in sig på klimakteriemagen.
Paketet består av två produkter som arbetar tillsammans för att ta itu med den mångfacetterade problematik som klimakteriet innebär.
AdrenaLux innehåller ashwagandha, ginseng, vitamin B5, magnesium och svartpeppar. Formulan är utformad för att minska stress, förbättra sömnen och främja viktminskning. Enligt flera studier kan det patenterade ashwagandhaextraktet Sensoril® bidra till att reducera stress med upp till 62,2*% på bara 60 dagar. Det förbättrar dessutom sömnen med 67*% och ger 2* gånger bättre fokus.
M-Pause, som innehåller humle, cikoriarot och rödklöver, fokuserar på andra klimakteriebesvär som viktuppgång, värmevallningar, humörsvängningar och sömnstörningar. Det patenterade humleextraktet Lifenol® minskar klimakteriebesvären avsevärt och bidrar till att 4* gånger mindre värmevallningar på bara 6 veckor och 2* gånger mindre nattliga svettningar på 2 månader.
Denna tvådelade strategi säkerställer att fokus inte bara ligger på en aspekt av klimakteriet, utan att det behandlas som en helhet, inklusive alla de symtom som leder till viktuppgång och klimakteriemage!
Paketet Lindring i klimakteriet är mer än bara ett par kosttillskott – det utgör ett holistiskt sätt att hantera klimakteriet. Det är naturligt, säkert och utformat för att samarbeta med din kropp för att hjälpa dig att ta dig igenom denna del ab livet med självförtroende och lätthet.
Just nu kan du ta del av ett tidsbegränsat specialerbjudande på denna fantastiska duo av produkter som hjälper till att erbjuda komfort i klimakteriet, reducera nattliga svettningar, minska värmevallningar, lindra irritabilitet och humörsvängningar och mycket mer!
Vi är så övertygade om paketets effektivitet att vi erbjuder dig 30 dagars pengarna-tillbaka-garanti!
Skynda dig, antalet är begränsat och paketet Lindring i klimakteriet går år som smör i solsken!
*Ansvarsfriskrivning: Resultaten kan variera från person till person och kan skilja sig från de resultat som beskrivs på hemsidan. Våra produkter är inte avsedda att förebygga, behandla eller bota någon typ av hälsobesvär eller allvarliga sjukdomar. Det är viktigt att ha en balanserad kost och en hälsosam livsstil.
**Källor:
Kodoth, Varna et al. “Adverse Changes in Body Composition During the Menopausal Transition and Relation to Cardiovascular Risk: A Contemporary Review.” Women’s health reports (New Rochelle, N.Y.) vol. 3,1 573-581. 13 Jun. 2022, doi:10.1089/whr.2021.0119
Fenton, Anna. “Weight, Shape, and Body Composition Changes at Menopause.” Journal of mid-life health vol. 12,3 (2021): 187-192. doi:10.4103/jmh.jmh_123_21
Heyerick, Arne, et al. “A First Prospective, Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Study on the Use of a Standardised Hop Extract to Alleviate Menopausal Discomforts.” Maturitas, vol. 54, no. 2, 2006, pp. 164–175., https://www.maturitas.org/article/S0378-5122(05)00282-3/fulltext
Auddy, Biswajit & Hazra, Jayram & Mitra, Achintya & Abedon, Bruce & Ghosal, Shibnath. (2008). A Standardised Withania Somnifera Extract Significantly Reduces Stress-Related Parameters in Chronically Stressed Humans: A Double-Blind, Randomised, Placebo-Controlled Study. Journal of American Nutraceutical Association. 11. 50
Produkter för dig