D vitamin kan vara hoppet vi behöver

Vitamin D kan vara hoppet vi behöver. Medan epidemin utvecklas letar forskare över hela världen efter lösningar.

I en artikel publicerad av Fox, från en amerikansk läkare och före detta CDC(Centers for Disease Control) läkare Thomas R. Frieden, gjorde han det mycket tydligt: ​​det finns inget bevis ännu att D-vitamin minskar risken för att bli sjuk. Men det finns hopp och att ta vitamin D tillskott kan inte skada.

Hemligheterna om Vitamin D 

D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som vi ofta nämner som ett avgörande mikronäringsämne för friska ben eftersom det främjar kalciumabsorptionen.  Men detta vitamin är mycket kraftfullare än man först trott.

Människokroppen har vitamin D-receptorer i många organ, och det är varför forskare tror att vitamin D spelar en mycket större och viktigare roll än vad man hittills har kunnat bevisa. 

Laboratoriestudier visar att D-vitamin hjälper till att kontrollera infektioner och minska inflammation. 

I artikeln om Thomas R. Frieden betonar han att vitamin D tillskott minskar risken för luftvägsinfektion och kan begränsa risken för virus som influensa. 

Eftersom D-vitamin reglerar produktionen av cytokiner som skadar andra celler, vill vetenskapen undersöka möjligheten till att minimera sannolikheten för infektion, genom att öka vitamin D-nivåerna.

“Vi kan göra många saker för att förbättra vårt motstånd mot infektion,” skrev Frieden. “Att ta multivitamin som inkluderar Vitamin D, eller ett Vitamin D kosttillskott, skadar antagligen inte och det kan hjälpa.”

Solens kraft, vitamin D-rik kost och rätt tillskott

Eftersom levande varelser internt producerar (syntetiserar) D-vitamin med hjälp av solens ultravioletta strålar kallar vi det också 'solens vitamin'. Men det finns två former av vitamin D – D2 och D3. Den första produceras av växter (svampar) och det sistnämnda kommer från djur – och även människor. 

De som äter djur och animaliska produkter får automatiskt lite D-vitamin från maten. Veganer måste dock lita på sin egen produktion, genom att vara i solen. 

Men statistik visar att brist på vitamin D är mycket vanligt över hela världen. Och vanligast är det bland dem som: 

  • Arbetar inomhus
  • Är försiktiga med att exponera sig för solljus
  • Har mörkare hy
  • Äter inte tillräckligt med vitamin D berikad mat
  • Utesluter vissa livsmedelsgrupper på grund av etiska skäl

Över hela världen har cirka en miljard människor låga nivåer av D-vitamin i blodet. Så även om det låter som om D-vitamin inte borde saknas i våra kroppar, så är det ofta för lågt.

Det är därför läkare över hela världen inte säger nej till vitamin D tillskott. Men som med alla andra förebyggande kosttillskott är det viktigt att också ha en hälsosam livsstil. 

Vitamin D-rik mat:

  • Fet fisk
  • Nötlever
  • Ost
  • Äggula
  • D-vitaminberikade produkter (som vissa sädesslag, mjölk, apelsinjuice etc.)

Hur man ökar syntesen med exponering för solen:

  • 10-30 minuter dagligen
  • Kring middagstid
  • Dilemma:   Solskyddsmedel och skyddskläder förhindrar UV-strålar och kan därmed sänka D-vitamin-syntesen, men att utsätta dig för solen oskyddad rekommenderas inte.

Vad man ska leta efter bland vitamin D kosttillskotten:

  • Rekommenderad daglig dos: 15 µg
  • Max: 100 µg (4000 IU)

Använd produkten i minst 30 dagar

Eliminera risken för vitamin D- brist och prova vår All in a Day Vitamin D kapslar med 4000 IU av D3 per daglig dos och stärk ditt immunförsvar.