Tomt i varukorgen?
Det kan bara bero på att du inte har sett våra senaste erbjudanden!
Vi använder cookies för att underlätta din användning av webbplatsen, förbättra våra produkter, skräddarsy dem efter dina behov och visa dig relevant personanpassad och icke-personanpassad reklam. Det innebär att dina personuppgifter och cookie-inställningar även används för personanpassad och icke-personanpassad reklam. Tillsammans med andra företag inom Vision Healthcare erbjuder vi dig personanpassade kampanjer. Du bestämmer själv vilka cookies du vill tillåta eller avvisa och kan när som helst dra tillbaka eller justera ditt samtycke. Mer information finns i vår integritetspolicy.
Kakor (cookies) används på denna webbplats, vilket är fallet på de flesta andra webbplatser. Vi använder kakor för att ge dig en bra användarupplevelse. En kaka (cookie) är en liten fil som normalt innehåller en sekvens av bokstäver och siffror som laddas på en användares dator eller mobiltelefon när du besöker en webbplats.
Kakor hjälper med att:
Vi använder inte kakorna för att:
Läs mer om de kakor som är aktiva på den här webbplatsen.
Genom att besöka denna webbplats med din webbläsare, innebär det att du accepterar kakoroch att du godkänner användandet. Om du inte använder kakor på denna webbplats, fortsätt läsa. Om du blockerar kakor kan det leda till att webbplatsen bara fungerar underoptimerad.
Första hands-kakor
Vi använder kakor för att optimera prestanda på webbplatser som innehåller följande:
Dessa kakor fungerar inte annat än när du besöka denna webbplats.
Andra kakor
Andra cookies kommer från andra partners. Ett exempel på andra cookies skulle vara integrationen av Youtube-videos på vår hemsida. Vår hemsida innehåller följande ursprungsadresser för de så kallade andra kakorna:
Blockering eller borttagning av dessa kakor kan med stor sannolikhet leda till blockering eller ej fungerande visning av innehållet på den här webbplatsen.
Insänd av | Namn | Restriktion | Beskriving |
sensilab.se | popup_displayed | Sessioner | Anger att skärmen öppnas |
sensilab.se | frontend | Sessioner | Sessionens ID |
sensilab.se | cookieOK | 1 år | Innebär att användaren på godkänner användningen av kakor |
sensilab.se | popups | 1 år | |
sensilab.se | external_no_cache | Sessioner | Systemkakor för att optimera servrar |
sensilab.se | cookieOK | 1 år | |
sensilab.se | user_allowed_save_cookie | 1 år | Betyder att användarna godkänner överföring av cookies till webbplatsen |
sensilab.se | zte2095 | Sessioner | Kakor tillåter chatt |
sensilab.se | __zlcmid | 1 år | Kakor tillåter chatt |
CloudFlare | __cfduid | 1 år | För en snabbare plats och överföring av bildmaterial på sidan. Efter att CloudFlare avaktiverat operationen blockerar cookies åtkomst via IP. Används inte / har inga personuppgifter från användaren. |
New Relic | bam.nr-data.net | Sessioner | New Relic förser med en plattform för att styra webbplatsens funktion på mobila applikationer. |
PayPal | [various] | Sessioner | Denna kaka tillåter ett unikt ID mellan betalning med PayPal och vår kundvagn. |
Deras mål är att förenkla delningen och integrera innehållet i sociala nätverk såsom Facebook och Twitter.
Inställda kakor:
Sekretesspolicy beror på varje socialt nätverk och fungerar efter ditt personliga konto och av nätverksbaserade inställningar.
Inkomma | Namn | Restriktion |
Addthis | uvc | Sessioner |
Addthis | page_services | indefinitely |
Addthis | vc | 2 år |
På denna sida testar vi regelbundet nya idéer. Vi gör detta för att se vilka olika idéer passar för olika användargrupper. På så sätt testar vi användarnas respons på en mängd designer och innehåll. Först då kan vi hitta det bästa.
Användning:
Inkomna | Namn | Restriktioner |
Optimizely | optimizelyPendingLogEvents | Sessioner |
Optimizely | optimizelyBuckets | Permanent |
Optimizely | optimizelyEndUserId | Permanent |
Optimizely | optimizelySegments | Permanent |
Optimizely | bucket_map | Permanent |
Optimizely | end_user_id | Permanent |
Vi använder kak-statistik på den här sidan för att se hur många användare som har besökt oss, vilka typer av verktyg de har använt (Mac och Windows - med det kan vi se var vår webbplats inte fungerar som den ska i olika miljöer) sidor du ser och liknande. Med dessa program kan vi fortsatt förbättra användarupplevelsen. En sådan analys ger också en bättre inblick i hur användarna kommer till vår sida och om de kommer tillbaka. På så vis kan vi investera i förbättring och utveckling av användarupplevelsen för dig snarare än i marknadsaktiviteter.
Användning:
Inkomna | Namn | Restriktion |
_gat | Sessioner | |
_ga | 2 år | |
__utma | 2 år | |
__utmb | Sessioner | |
__utmz | 6 Månader | |
__utmv | 2 år | |
__utmc | Sessioner |
Vi använder också teknik som gör det möjligt för oss att bestämma vilka användare som ringdt oss (till exempel en webbläsare eller annons med det telefonnummer du klickade på). På så sätt kan vi få information om hur människor hittade oss. Observera att om du ringer oss till det telefonnummer som visas på vår hemsida, kommer vi bara i viss utsträckning veta hur du hittade oss. Allt detta gör att vi kan minska kostnaderna för dig.
Kakor används ofta i digital marknadsföring, dock kan vi varken vi eller våra externa samarbetspartners få personlig information från dig.
Vi rekommenderar inte att blockera kakor eftersom annonser bidrar till fri användning av webbplatser. Om du blockerar kakor betyder det inte bara att du inte ser några annonser, men också att webbplatsen inte längre kan optimeras för dig och dina intressen, vilket minskar användbarheten. Kakor har ett sätt som gör det möjligt för oss att med hjälp marknadsföringskakor automatiskt kartlägganär du besöker vissa webbplatser. Dessa annonser är utformade så att du kan köpa en produkt till ett reducerat pris. Och oroa dig inte, processen är helt anonym. Du kan blockera cookies när som helst, beskrivs här nedan.
Vi använder:
Lista över PR cookies på våra sidor:
Inkomna | Namn | Restriktioner | Beskrivning |
Adform | C | 1 månader | Targeting/Advertising |
Adform | cid | 2 månader | Targeting/Advertising |
Adform | uid | 2 månader | Targeting/Advertising |
AppNexus Inc | sess | Sessioner | Targeting/Advertising |
AppNexus Inc | anj | 3 månader | Targeting/Advertising |
AppNexus Inc | uuid2 | 3 månader | Targeting/Advertising |
Bing | ANONCHK | Sessioner | Targeting/Advertising |
Bing | MR | 6 Månader | Targeting/Advertising |
Bing | MUID | 2 år | Targeting/Advertising |
test_cookie | Sessioner | Targeting/Advertising | |
id | 2 år | Targeting/Advertising | |
Gravity | gr_reco | 1 år | Targeting/Advertising |
Improve Digital | tuuid | 2 år | Targeting/Advertising |
Improve Digital | um | 2 år | Targeting/Advertising |
Improve Digital | umeh | 2 år | Targeting/Advertising |
IPONWEB | c | 2 år | Targeting/Advertising |
IPONWEB | tuuid | 2 år | Targeting/Advertising |
Media Innovation Group | id | 1 månad | Targeting/Advertising |
Media Innovation Group | mdata | 1 månad | Targeting/Advertising |
Media Innovation Group | syncdata_AN | 1 månad | Targeting/Advertising |
Mojn | idt | Permanent | Targeting/Advertising |
Mojn | tmpagid | Permanent | Targeting/Advertising |
Mojn | ls | Permanent | Targeting/Advertising |
Mojn | rtt | Permanent | Targeting/Advertising |
Mojn | _mojn | Permanent | Targeting/Advertising |
OpenX | i | 1 år | Targeting/Advertising |
Pubmatic | KRTBCOOKIE_466 | 3 månader | Targeting/Advertising |
Pubmatic | PUBMDCID | 3 månader | Targeting/Advertising |
RadiumOne | RA1balancer | Permanent | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1097308745 | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1118270538 | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1426802167 | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1702745841 | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1795933472 | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1973119023 | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_2107935356 | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_328720634 | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_631030195 | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_799597431 | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sid | 1 år | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_uid | 1 år | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | c | Sessioner | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | put_1986 | 1 Månad | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | put_2760 | 1 Månad | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | rpb | 1 månad | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | khaos | 6 månader | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | rpx | 1 månad | Targeting/Advertising |
Yahoo | B | 2 år | Targeting/Advertising |
datr | 2 år | Targeting/Advertising | |
x-src | Sessioner | Targeting/Advertising | |
reg_fb_ref | Sessioner | Targeting/Advertising | |
reg_fb_gate | Sessioner | Targeting/Advertising |
Cookies kan stängas av manuellt ( här ). På detta sätt begränsar du inte funktionen för bara denna webbplats, utan förmodligen de flesta webbplatser.
Om du inte vill acceptera någon av kakorna på den här webbplatsen, klicka här
Syftet med denna integritetspolicy (hädanefter: policy) är att kommunicera syftet och den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter av Sensilab till kunder och besökare på Sensilab webbplatser.
Sensilab d. o. o., Vision Healthcare Group, Verovškova ulica 55a, 1000 Ljubljana, Slovenien (hädanefter: Sensilab eller företaget eller leverantören eller personuppgiftsansvarig) säkerställer skyddet av dina personuppgifter och garanterar säkerhet under hela affärsinteraktionen.
Här på Sensilab, värdesätter vi din integritet och skyddar alltid dina uppgifter flitigt. Denna integritetspolicy kan ändras, modifieras eller uppdateras när som helst utan förvarning eller meddelande. Genom att använda leverantörens webbplats bekräftar användaren att användaren godkänner ändringarna och uppdateringarna.
Alla våra online aktiviteter, kopplade till insamling och behandling av data, är i enlighet med europeisk lagstiftning (Förordning (EU) 2016/697 om skyddet av fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om fri rörlighet för sådana uppgifter (EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR)) och fördragskonventioner ETS 108, ETS 181, ETS 185, ETS 189) och nationell lagstiftning i Republiken Slovenien (Personuppgiftskyddslagen (ZVOP-1, Ur. l. RS, no. 94/07), Lagen om elektronisk handel (ZEPT, Ur. l. RS, no. 96/09 in 19/15) etc.).
Integritetspolicyn täcker hanteringen av personlig information som leverantören får när du besöker eller använder en Sensilab webbplats eller delas på annat sätt.
Personuppgiftsansvarig är företaget SENSILAB d. o. o., Vision Healthcare Group, Verovškova ulica 55a, 1000 Ljubljana, Slovenien.
Hos Sensilab, finns en auktoriserad person som ansvarar för dataskydd som finns tillgänglig på följande e-postadress: dpo@sensilab.com.
Om du har några frågor angående användningen av denna policy eller i samband med utövandet av dina rättigheter enligt denna policy, vänligen kontakta dataskyddsombudet via kontakten nedan.
Företag |
JK Group d.o.o., Stegne 27, 1000 Ljubljana, Slovenia |
E-postadress |
Personuppgifter eller personlig information är all information genom vilken en individ kan identifieras (så som efternamn, e-postadress, telefonnummer, etc.).
Personuppgiftsansvarig är en juridisk enhet som bestämmer syften och sätten att behandla personuppgifter.
Personuppgiftsbiträde är en juridisk privatperson som behandlar personuppgifter på uppdrag av den personuppgiftsansvarige.
Behandlingen är insamling, lagring, åtkomst och alla andra former av användning av personuppgifter.
EEA är European Economic Area, som består av alla medlemmar i Europeiska Unionen, Island, Norge och Lichtenstein.
Personuppgifter är information som identifierar dig som individ. En identifierbar fysisk person är en som kan identifieras, direkt eller indirekt, särskilt med hänvisning till en identifierare såsom ett namn, ett identifieringsnummer, platsdata, en online identifierare eller till en eller flera faktorer som är specifika för den fysiska, fysiologiska, genetisk, mental, ekonomisk, kulturell eller social identitet hos den fysiska personen.
I enlighet med syften som definieras i denna policy samlar leverantören följande personuppgifter:
Den personuppgiftsansvarige samlar inte in personuppgifter om du inte aktiverar den eller samtycker till den, till exempel när du beställer produkter eller tjänster, prenumererar på ett nyhetsbrev via e-post, deltar i ett prisspel etc. eller när det finns en rättslig grund eller ett juridiskt intresse från den personuppgiftsansvarige för databehandling.
Ett av sätten som den personuppgiftsansvarige samlar in dina personuppgifter är med hjälp av cookies. Du kan läsa mer om användningen av cookies här.
Den personuppgiftsansvarige samlar endast in de uppgifter som är relevanta och nödvändiga för att uppfylla de syften för vilka uppgifterna behandlas.
Tidsperioden för hur länge leverantören lagrar insamlad data definieras ytterligare i kapitlet “Lagring av personuppgifter” i denna policy.
Leverantören samlar in och behandlar dina personuppgifter utifrån följande juridiska grunder:
Information samlas in när det är nödvändigt för att ingå, genomföra och fullgöra avtalsförpliktelser. I det här fallet är det frivilligt att tillhandahålla personlig information.
Om du väljer att inte förse företaget med nödvändiga personuppgifter kan du inte ingå i ett avtal med dem, inte heller kan företaget tillhandahålla tjänster eller leverera produkter, eftersom företaget saknar den information som krävs för att fullgöra avtalet.
Information behandlas endast med ditt uttryckliga samtycke. När behandlingen är föremål för samtycke ser vi först till att du har all nödvändig information som behövs för att fatta ett beslut. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. Om du drar tillbaka ditt samtycke kanske företaget inte kan tillhandahålla dina tjänster eller produkter.
Leverantören kan behandla uppgifter på grund av ett legitimt intresse som leverantören strävar efter, förutsatt att intressena eller grundläggande rättigheter och friheter inte överskrids. När legitimt intresse används gör leverantören alltid en bedömning i enlighet med den allmänna förordningen om databehandling.
Vid behandling av uppgifter på grund av legitimt intresse har användaren rätt att invända mot databehandlingen. Du kan läsa mer om dina rättigheter nedan.
Vi behandlar din personliga information när vi är skyldiga att göra det enligt den lag som binder oss (till exempel föreskriver skatterätt lagring av fakturor). Vi behandlar den information som behövs i enlighet med kraven i lagen.
Företaget samlar och behandlar data till följande syften:
Syfte med databehandling |
Detaljerad beskrivning |
Kommunikation angående tjänster eller svar på förfrågningar |
Meddelande till användare, svar, lösande av klagomål, slutförande av tillfredställelseundersökningar etc. Bearbetning sker på grundval av ett legitimt intresse av att säkerställa effektiv kommunikation och framgångsrika transaktioner. |
Att ingå avtal och fullgöra skyldigheter baserade på kontraktet |
Att ingå och genomföra avtalet med leverantören, inklusive leverantörens fullgörande av dina beställningar (leverans av produkter och tillhandahållande av tjänster), kommunikation med dig, verifiering av dina betalningar och fullgörande av andra skyldigheter hos leverantören och/eller dina skyldigheter. Vi behandlar personlig information på avtalsbasis och i ett förhandsförhållande. I händelse av att du inte ger oss all information som krävs för att fullgöra de avtalsenliga förpliktelserna förbehåller vi oss rätten att stänga av eller annullera beställningen. |
Informera kunder direkt om specialerbjudanden, rabatter och annat innehåll via e-post eller SMS. |
Hos Sensilab d.o.o. i enlighet med ZEKom-1 (Electronic Communications Act of the Republic of Slovenia, implementerad i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/58 / EC den 12 July 2002), informerar vi våra kunder om våra produkter, tjänster och innehåll. Du kan när som helst begära avbrytande av sådan kommunikation och behandling av personuppgifter (rätt till invändning). Du kan avsluta sådan kommunikation när som helst via avanmälningslänken i inkorgen, eller genom en skriftlig begäran till e-postadressen dpo@sensilab.com, eller genom att använda följande formulär, www.sensilab.se/dpo. I detta fall, behandlar vi din information baserat på lag. |
Direkt kontakt angående speciella erbjudanden och annat innehåll via e-post |
Baserat på ditt samtycke kommer vi att meddela dig om dina produkter, tjänster, rabatter och innehåll via e-post. Du kan när som helst begära avbrytande av sådan kommunikation och behandling av personuppgifter genom att dra tillbaka ditt samtycke. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke via de kontakter som finns på www.sensilab.se/kontakta-oss. |
Direkt kontakt om speciella erbjudanden och annat innehåll via telefonsamtal och vanlig post |
Baserat på kundens samtycke informerar vi också regelbundet kunder om våra produkter, tjänster, rabatter via vanlig post. Du kan när som helst begära avbrytande av sådan kommunikation och behandling av personuppgifter genom att dra tillbaka ditt samtycke. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke via de kontakter som finns på www.sensilab.se/kontakta-oss. |
Allmän statistisk behandling av data om köpare och deras beställningar och potentiella köpare (kontakter) för interna analyser av försäljning, upprepade inköp, samlade köpares beteenden, reklam och affärsoptimering. |
Hos företaget Sensilab d.o.o. utför vi statistisk behandling av data om köpare och deras beställningar samt potentiella köpare (kontakter). Baserat på denna behandling genomför vi interna analyser av försäljning, upprepade inköp och aggregerade köpares beteende och övervakar och optimerar vår affärseffektivitet och optimerar vår reklam, t.ex:
Denna typ av statistisk övervakning gör det möjligt för oss att optimera vår verksamhet och reklam i allmänhet och låter oss erbjuda prisvärda produkter och tjänster till användare. Denna behandling av personuppgifter baseras på företagets legitima intresse av att tillhandahålla tjänster och produkter av hög kvalitet till användarna. |
Tillgång till dina tidigare inköp och annan information från Sensilabs telefontjänster och lagrar konsult i syfte att tillhandahålla bättre tjänster och erbjudanden. |
När du ringer till vår telefontjänst (eller vår telefontjänst ringer upp dig) eller om du besöker vår butik (om och när du själv identifierar dig) kommer våra konsulter att få tillgång till dina lagrade personuppgifter och köphistorik, baserat på vilket de kommer att kunna erbjuda bättre tjänster och mer relevanta erbjudanden. Denna databehandling baseras på ett legitimt intresse från företaget. Om du inte vill att dessa uppgifter ska samlas in kan du när som helst stoppa denna typ av databehandling genom att skicka en skriftlig begäran till vår e-postadress dpo@sensilab.com eller genom att fylla i följande formulär: www.sensilab.se/dpo. |
Behandling av information om icke-begärda onlinebeställningar med syfte att förebygga bedrägerier |
Hos företaget Sensilab d.o.o., behandlar vi information om skickade och icke-begärda onlinebeställningar baserat på vårt legitima intresse. Genom att göra detta bestämmer vi om och vilka köpare som gör oproportionerliga onlinebeställningar med betalningsalternativ och sedan inte gör anspråk på dessa produkter, vilket orsakar oss affärsskador, vilket vi vill förhindra. När vi identifierar sådana köpare inaktiverar vi betalningsalternativen för dem, men de kan fortfarande beställa produkter med omedelbar förskottsbetalning med betalkort eller PayPal. |
Automatiserad e-post kommunikation med användaren baserat på användarens start av online inköpsprocessen. |
Hos företaget Sensilab d.o.o., baserat på vårt juridiska intresse, skickar vi ibland påminnelser via e-post till potentiella köpare som har lagt produkter i sin kundvagn men aldrig slutfört köpet, i syfte att påminna dem om att slutföra köpet eller erbjuda dem hjälp eller information om att göra det. Du kan stoppa denna typ av databehandling när som helst genom att antingen skicka en skriftlig begäran till vår e-postadress dpo@sensilab.com eller genom att fylla i följande formulär www.sensilab.se/dpo. |
Automatiserad e-postkommunikation med användaren baserat på produkter som han eller hon tittat på |
På Sensilab d.o.o.o. skickar vi, baserat på vårt legitima intresse och samtycke, ibland påminnelsemeddelanden via e-post till potentiella köpare som inom de senaste 7 dagarna har tittat på samma produkt minst två gånger på någon av Sensilabs webbplatser. Under förutsättning att användaren inom samma 7-dagarsperiod har angett sin e-postadress någonstans på en av Sensilabs webbplatser kontrollerar vi först (legitimt intresse) om samtycke till att ta emot e-postkommunikation från Sensilab har beviljats för den aktuella e-postadressen. Om inget samtycke har beviljats raderar vi omedelbart och permanent den angivna e-postadressen. Om samtycke till att ta emot e-postkommunikation från Sensilab har beviljats för den aktuella e-postadressen skickar vi ett eller flera e-postmeddelanden där vi uppmanar den potentiella köparen att köpa produkten som de tittat på minst två gånger. |
Grundläggande anpassad kommunikation (via e-post, SMS, telefonsamtal, brev, webbläsaraviseringar, information på webbplatser, sociala nätverk), med rabatter, beställningar och innehåll. |
Inom den grundläggande anpassade kommunikationen (via e-post, SMS, telefonsamtal, brev, webbläsaraviseringar, information på webbplatser, sociala nätverk) försöker vi presentera relevanta erbjudanden, rabatter och annat innehåll som kan vara av intresse för dig, baserat på dina tidigare interaktioner med oss. För detta använder vi följande uppgifter om dig:
Under denna process använder vi inte någon typ av automatiserad eller halvautomatisk profilering, vi samlar bara in lämpliga användaruppsättningar för enskilda meddelanden. Vi fokuserar aldrig på enskild användares data utan vi utför endast samlad bearbetning av stora grupper. Vilka meddelanden du får från oss är beroende av dessa uppgifter. Du kan när som helst stoppa denna typ av databehandling, antingen genom att klicka på länken för att avsluta prenumerationen i mottagna meddelanden, genom en skriftlig begäran till den här e-postadressen dpo@sensilab.com eller genom att fylla i detta formulär: www.sensilab.se/dpo. |
Användning av Facebook Custom Audiences annonseringsverktyg |
Vi hos Sensilab d. o. o. använder Facebook Custom Audiences tjänsten. Vi använder det baserat på det förvärvade avtalet för att kommunicera genom anpassade erbjudanden och innehåll baserat på användarens profil. Tjänsten fungerar på följande sätt:
Denna typ av databehandling kan stoppas när som helst genom att antingen skicka oss en skriftlig begäran till vår e-postadress dpo@sensilab.com eller genom att fylla i följande formulär: www.sensilab.se/dpo. |
Användning av Google Remarketing |
Genom att använda Google Remarketing kan vi låta Google visa dig Google Ads (annonser) för våra produkter på andra webbplatser och i applikationer (inklusive Youtube), baserat på de produkter du sett (de sidor du besökt) på Sensilabs webbplatser. Med hjälp av cookies "minns" Google din enhet och ditt besök på någon av Sensilabs webbplatser samt vilken eller vilka produkter du tittat på. När du besöker en webbplats eller använder en applikation som är en del av Google Display Network kan Google visa dig en annons för en produkt som du har tittat på. För att kunna använda Google Remarketing behandlas ditt namn, din e-postadress och ditt telefonnummer och skickas till Google, dock i anonymiserad form. Trots att Sensilab använder Google Remarketing kan Sensilab inte veta om du har gjort ett köp på någon av Sensilabs webbplatser genom att klicka på en Google-annons. Personuppgifterna för detta ändamål behandlas endast på grundval av ditt samtycke, som du när som helst kan återkalla genom att antingen skicka en skriftlig begäran till vår e-postadress dpo@sensilab.com eller genom att fylla i formuläret på www.sensilab.se/dpo. |
Användning av ett online konto och tillgång till GDPR-information |
Vi behandlar dina personuppgifter för att ge åtkomst till ditt användarkonto, vilket gör att du kan komma åt din personliga information och reglera det givna samtycket. Du kan också komma åt tidigare orderinformation. Vi behandlar personlig information baserat på legitima intressen. |
Kommunicera anpassade erbjudanden och innehåll baserat på din användarprofil |
Baserat på samtycke kan leverantören anpassa kommunikationen som utförs via olika kommunikationskanaler (webbplatser, e-post, telefonsamtal, brev, webbläsaraviseringar, webbplatsinformation, sociala nätverk). Vi vill presentera dig för bästa möjliga erbjudanden och innehåll skräddarsydda efter dina behov, vilket är varför vi använder din profil som grund för personlig kommunikation. Vi kan använda följande information för detta ändamål:
Baserat på denna användarprofil kan det då påverka innehållet och erbjudanden du får från oss:
När som helst kan du återkalla ditt samtycke och avsluta denna databehandling via avanmälningslänken i din inkorg eller genom att skicka en skriftlig begäran till dpo@sensilab.com eller genom att fylla i följande formulär www.sensilab.se/dpo. Om du vill ha tillgång till icke-personliga e-postmeddelanden kan du prenumerera på icke-personlig information här www.sensilab.se/dpo. |
Juridiska anspråk, rättighetsskydd och tvistlösning |
Datainsamling av det angivna skälet sker i enlighet med lagen. |
Lagliga skyldigheter |
Vi samlar in din information för att uppfylla våra juridiska skyldigheter, t.ex. sparande av fakturor för skatteändamål. Vi behandlar endast i den utsträckning som krävs för att följa lagstiftningen. |
Leverantören lagar dina personuppgifter endast under den tid som krävs för att förverkliga syftet för vilket personuppgifterna samlades in och behandlades vidare.
De personuppgifter som lagligen behandlas tillhandahåller leverantören under den tidsperiod som anges i lagen.
De personuppgifter som behandlas baserat på ett kontrakt med individen lagrar leverantören under kontraktets löptid och fem år efter utgången, såvida det inte har varit en tvist om avtalet mellan användaren och leverantören. I det här fallet lagrar leverantören data i fem år efter domstolens slutliga eller godtyckliga avgörande eller förlikning eller, om det inte fanns någon rättslig tvist, fem år från dagen för en minnesförlikning.
Leverantören lagrar de uppgifter som bearbetas baserat på personligt samtycke, tills användaren återkallar ett sådant samtycke. Leverantören raderar dessa data före invändning endast när syftet med lagring av data redan har uppfyllts.
Efter slutet av perioden för lagring av personuppgifter raderar eller kontrollerar den personuppgiftsansvarige personuppgifterna effektivt och permanent så att de inte kan länkas till en individ.
Syfte med databehandling |
Tidsperiod för lagring av data |
Kommunikation angående våra tjänster eller svara på förfrågningar |
6 månader från slutet av kommunikationen |
Avslutande och fullgörande av skyldigheter som följer av att ingå ett kontrakt |
5 år från genomförandet av kontraktet |
Meddela kunder direkt om specialerbjudanden, rabatter och annat innehåll via telefon eller vanlig post |
Fram till återkallelse |
Meddela kunder direkt om specialerbjudanden, rabatter och annat innehåll via e-post eller SMS |
Fram till återkallelse |
Tillgång till tidigare beställningar och annan information från kundsupports konsulter för att ge en bättre kundtjänst. |
Fram till återkallelse |
Behandling av uppgifter om icke levererade paket i syfte att förebygga bedrägerier |
5 år från början av behandlingen |
Automatiserad e-post kommunikation med användaren baserat på början av online inköpsprocessen |
Fram till återkallelse |
Grundläggande personlig kommunikation (e-post, SMS, telefonsamtal, brev, webbläsaraviseringar, webbplatsinformation, sociala nätverk) med personliga erbjudanden och innehåll |
Fram till återkallelse |
Facebook Custom Audiences Advertising Tool |
Fram till återkallelse |
Google Remarketing |
Fram till återkallelse |
Använda ett onlinekonto |
Fram till återkallelse |
Tillgång till specifik information på webbplatsen |
Fram till återkallelse |
Personligt anpassade e-tidningar |
Fram till återkallelse |
Marknadskommunikation med användarprofiler |
Fram till återkallelse |
Leverantören kan överlåta vissa uppgifter relaterade till behandling av personuppgifter till andra (avtalsenliga behandlingsföretag). Avtalsenliga behandlingsföretag får behandla konfidentiella uppgifter uteslutande i leverantörens namn, inom gränserna för leverantörens mandat (ett skriftligt avtal eller annan rättslig handling) och enligt syften som definieras i denna integritetspolicy.
Avtalsenliga behandlare som den personuppgiftsansvarige överför data till är:
Leverantören kommer inte att vidarebefordra din personliga information till tredje obehöriga parter.
Avtalsenliga bearbetningsföretag kan endast behandla personuppgifter inom ramen för den personuppgiftsansvariges instruktioner och får inte använda den för att sträva efter egna intressen.
Den personuppgiftsansvarige och mottagarna av personuppgifter överför inte personuppgifter till tredjeländer (länder utanför medlemsländerna i det europeiska ekonomiska området - medlemmar av EU och Island, Norge och Liechtenstein) och till internationella organisationer, utom USA - alla avtalsenliga behandlingsföretag i USA deltar i Privacy Shield-programmet.
Du har kontroll över all information du ger ut om dig själv. Om du väljer att du inte vill dela dina uppgifter kanske vi inte kan tillhandahålla vissa tjänster.
Personer som vill avsluta prenumerationen på e-nyhetsbrevet, vänligen meddela oss via vår e-postadress info@sensilab.se (vi erbjuder endast kundtjänst på engelska). Om det finns några ändringar i din personliga information (postnummer, e-postadress, fysisk adress, telefonnummer), vänligen meddela oss via vår e-postadress info@sensilab.se.
När du besöker vår webbplats registreras den allmänna, icke-personliga informationen (webbläsaranvändare, antal besök, den genomsnittliga tiden för besöket, besökta sidor) automatiskt (inte som en del av registreringen). Denna information används för att mäta vår webbplats attraktivitet och för att förbättra innehållet och användbarheten. Din information är inte föremål för ytterligare granskning och lämnas inte ut till tredje part.
Cookies är små bitar av data som lagras tillfälligt på din hårddisk som gör att vår webbplats kan känna igen din dator nästa gång du besöker webbplatsen. Leverantören använder endast cookies för att samla in information om användningen av webbplatsen och för att optimera online annonseringsaktiviteter.
Annonscookies övervakar individens användning av leverantörens webbplats såvida inte individen inte samtycker till webbplatsens cookie-användning. Du kan läsa mer om cookies och hur de används här.
Leverantören är starkt engagerad i att säkerställa personlig datasäkerhet. Dina uppgifter är alltid skyddade från förlust, förstörelse, förfalskning, manipulation och obehörig åtkomst och obehörigt avslöjande.
För att skydda personuppgifter vidtar vi organisatoriska och tekniska åtgärder, så som:
Minderåriga under 16 års ålder ska inte överföra personuppgifter till webbplatser utan tillstånd (godkännande eller samtycke) från förälder eller vårdnadshavare.
Leverantören kommer aldrig medvetet att samla in personlig information från minderåriga (under 16 år) eller på något sätt använda eller lämna ut dem till en obehörig tredje part utan deras förälders eller vårdnadshavares tillstånd.
Ovanstående påverkar inte den allmänna avtalsrätten i medlemsstaterna, som föreskrifter om giltighet, upprättande eller effekter av avtalet om minderåriga.
Med tanke på den tillgängliga tekniken kommer leverantören att visa rimliga ansträngningar för att verifiera att en förälder eller en vårdnadshavare gav eller godkände samtycke.
Om du har några frågor om vår integritetspolicy eller behandlingen av dina personuppgifter kan du kontakta oss. Skriv till oss på info@sensilab.se(vi erbjuder endast kundtjänst på engelska). Baserat på din begäran kommer vi att meddela dig om den begärda informationen eller uppfylla din begäran (i enlighet med tillämpad lagstiftning).
Som individ har du följande rättigheter beträffande rättvis och transparent behandling, baserat på regler:
Rätten att återkalla samtycke: om du som individ har samtyckt till behandlingen av personuppgifter (för ett eller flera ändamål) har du rätt att när som helst återkalla ditt samtycke utan att det påverkar lagligheten av behandlingen baserat på samtycket innan det återkallades. Samtycke kan dras tillbaka genom en skriftlig begäran som skickas till leverantören via en av kontakterna på leverantörens webbplats www.sensilab.se/kontakta-oss.
Återkallande av samtycke för behandling av personuppgifter har inga negativa konsekvenser eller sanktioner för individen. Det är dock möjligt att den personuppgiftsansvarige kanske inte kan erbjuda en eller flera av sina tjänster efter återkallandet av samtycket om dessa tjänster inte kan utföras utan personuppgifter (t.ex. förmånsklubben eller anpassad kommunikation).
Rätten att få tillgång till personuppgifter: som en individ har du rätt att få bekräftelse från leverantören (personuppgiftsbehandlare) om huruvida dina personuppgifter behandlas eller inte, och i så fall tillgång till personuppgifterna och följande information: syftet med behandlingen, kategorierna av berörda personuppgifter, dess användare, perioden för när personuppgifterna lagras, eller de kriterier som används för att bestämma den perioden, rätten att begära rättelse eller radering av personuppgifter eller begränsning av eller invändning mot behandling av personuppgifter, rätten att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet, källan till uppgifterna om uppgifterna inte samlades in från dig, förekomsten av automatiserat beslutsfattande, inklusive profilering och meningsfull information om logiken inblandad, liksom betydelsen och de planerade konsekvenserna av sådan behandling för dig, i enlighet med artikel 15 i GDPR.
Rätten att korrigera personuppgifter: Som individ har du rätt att få från leverantören utan onödigt dröjsmål rättelse av felaktiga personuppgifter om dig. Med hänsyn till syftet med behandlingen har du rätt att få ofullständiga personuppgifter kompletterade, inklusive genom att tillhandahålla ett kompletterande uttalande;
Rätten till radering av personuppgifter (“rätten att glömmas bort”): du har rätt att få från leverantören utan onödigt dröjsmål raderingen av dina personuppgifter när något av nedanstående skäl finns:
(a) personuppgifterna inte längre är nödvändiga i förhållande till de syften för vilka de samlas in eller på annat sätt behandlas,
(b) du har dragit tillbaka ditt samtycke och det finns ingen rättslig grund för vidare behandling,
(c) du har invänt mot behandlingen av dina personuppgifter, och det finns inga tvingande legitima grunder för behandlingen,
(d) dina personuppgifter har behandlats olagligt,
(e) ) personuppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig skyldighet i unions- eller medlemsstatslagstiftning som leverantören svarar inför,
(f) personuppgifterna har samlats in i samband med erbjudandet från ett informationssamhälle.
Som individ under vissa omständigheter, enligt definitionen i artikel 17.3, har du inte rätt att radera data;
Rätten till begränsning av behandlingen: som individ har du rätt att få från leverantören begränsning av behandlingen där något av följande gäller:
(a) du ifrågasätter personuppgifternas noggrannhet under en period som gör det möjligt för leverantören att verifiera personuppgifternas riktighet,
(b) behandlingen är olaglig och du motsätter dig radering av personuppgifter och begär istället en begränsning av deras användning,
(c) leverantören inte längre behöver personuppgifterna för behandlingen, men de krävs av dig för att upprätta, utöva eller försvara rättsliga anspråk,
(d) du har invänt mot bearbetning i avvaktan på verifiering av om leverantörens legitima grunder åsidosätter dina;
Rätten till dataportabilitet: Du har rätt att ta emot de personuppgifter som rör dig, som du har tillhandahållit leverantören, i ett strukturerat, vanligt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig utan hinder från den leverantör till vilken personuppgifterna har tillhandahållits, där:
(a) behandlingen baseras på samtycke eller på ett kontrakt; och
(b) behandlingen utförs automatiskt.
När du utövar din rätt till dataportabilitet har du rätt att få dina personuppgifter överförda direkt från en personuppgiftsansvarig (leverantör) till en annan, där det är tekniskt möjligt;
Rätten att invända mot databehandling: som individ har du rätt att invända, av skäl som rör din specifika situation, när som helst mot behandlingen av dina personuppgifter som är nödvändiga för att utföra en uppgift som utförs i allmänhetens intresse av officiell myndighet tillhörande leverantören (Artikel 6 (1), punkt (e) av GDPR), är behandling nödvändig för de legitima intressen som leverantören eller en tredje part eftersträvar (Artikel 6 (1) punkt (f) av GDPR), inklusive profilering baserat på uppgifterna; leverantören ska inte längre behandla dina personuppgifter såvida inte leverantören visar tvingande legitima grunder för behandlingen som åsidosätter dina intressen, rättigheter och friheter eller för upprättande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk.
Där personuppgifter behandlas för direkt marknadsföringssyfte har du rätt att när som helst invända mot behandling av dina personuppgifter för sådan marknadsföring, vilket inkluderar profilering i den mån det är relaterat till sådant direkt marknadsföringsändamål, ska personuppgifterna inte längre behandlas för sådana ändamål.
Där uppgifterna behandlas för vetenskapliga eller historiska forskningsändamål eller statistiska ändamål har du rätt att av skäl som relaterar till dig och till din speciella situation invända mot behandlingen av dina uppgifter, såvida det inte är nödvändigt för att utföra en uppgift som utförs för allmänhetens intresse;
Rätten att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet: Utan att det påverkar andra möjligheter att lämna klagomål eller rättsligt rättsmedel, har du rätten till ett effektivt rättsmedel, mot ett lagligt bindande beslut från en tillsynsmyndighet, speciellt i den medlemsstat där du har din vistelseort, arbetsplats eller plats av den påstådda överträdelsen om du anser att behandlingen av dina personuppgifter strider mot dataskyddsbestämmelserna.
Utan att det påverkar något annat administrativt eller icke-rättsligt rättsmedel, har du rätten till ett effektivt rättsligt rättsmedel, mot ett lagligt bindande beslut från en tillsynsmyndighet, liksom om den tillsynsmyndighet som är behörig inte behandlar ett klagomål eller informerar dig inte inom tre månader om framstegen eller resultatet av det inlämnade klagomålet. Talan mot en tillsynsmyndighet ska väckas vid domstol i den medlemsstat där tillsynsmyndigheten är etablerad.
Individen kan vända sig om alla sina förfrågningar angående personuppgifter i skriftlig form till leverantören, genom en av kontakterna på webbplatsen www.sensilab.se/kontakta-oss.
För att säkerställa tillförlitlig identifiering i händelse av att en användare utövar sina rättigheter avseende personuppgifter kan leverantören begära ytterligare uppgifter från användaren och får inte vägra att agera på individens begäran, såvida inte leverantören visar att det inte är i en position för att identifiera användaren.
Leverantören måste, på användarens begäran att utöva sina rättigheter när det gäller databehandling, tillhandahålla information utan dröjsmål och under alla omständigheter inom en månad från mottagandet av begäran.
I händelse av ett personuppgiftsintrång är leverantören skyldig att underrätta tillsynsmyndigheten utan onödigt dröjsmål, såvida inte leverantören kan visa att dataintrånget sannolikt inte leder till en risk för individers rättigheter och friheter. När det finns misstankar om ett brott är leverantören skyldig att underrätta polisen och/eller åklagaren.
I händelse av ett intrång som sannolikt kommer att leda till en hög risk för fysiska personers rättigheter och friheter är leverantören skyldig att meddela individen omedelbart eller, om det inte är möjligt, utan onödigt dröjsmål. Anmälan ska vara på ett tydligt och begripligt språk.
Via vår webbplats kan du komma åt följande webbsidor, som leverantören använder i sitt arbete:
Var och ett av dessa sociala nätverk handlar i enlighet med deras användarvillkor och sekretesspolicy när de tillhandahåller sina tjänster. Sensilab ansvarar inte för användningen av sociala nätverk som användaren kan komma åt via sin webbplats. Frågor och påståenden måste adresseras till enskilda sociala nätverk.
Sekretesspolicyerna finns på länkarna nedan:
Alla förändringar i vår integritetspolicy kommer att publiceras på denna webbplats.
Uppdaterad: 04.11.2020
sensilab.com | popup_displayed | Sessions | Means that the display opens |
sensilab.com | frontend | Sessions | Session ID |
sensilab.com | cookieOK | 1 year | Means that the user on a site agrees with the use of cookies |
sensilab.com | popups | 1 year | |
sensilab.com | external_no_cache | Sessions | System cookies to optimize servers |
sensilab.com | cookieOK | 1 year | |
sensilab.com | user_allowed_save_cookie | 1 year | Means that users agree to the transfer of cookies to the site |
sensilab.com | zte2095 | Sessions | Cookie allows chat |
sensilab.com | __zlcmid | 1 year | Cookie allows chat |
CloudFlare | __cfduid | 1 year | For a faster location and transfer of image material on the page. After CloudFlare disable the operation cookies block access via IP. Does not use / has no personal data of the user. |
New Relic | bam.nr-data.net | Sessions | New Relic provides a platform to control the operation of the website on mobile applications. |
PayPal | [various] | Sessions | This cookie allows a unique ID between payment with PayPal and our shopping cart. |
Adform | C | 1 Month | Targeting/Advertising |
Adform | cid | 2 Months | Targeting/Advertising |
Adform | uid | 2 Months | Targeting/Advertising |
AppNexus Inc | sess | Sessions | Targeting/Advertising |
AppNexus Inc | anj | 3 Months | Targeting/Advertising |
AppNexus Inc | uuid2 | 3 Months | Targeting/Advertising |
Bing | ANONCHK | Sessions | Targeting/Advertising |
Bing | MR | 6 Months | Targeting/Advertising |
Bing | MUID | 2 years | Targeting/Advertising |
test_cookie | Sessions | Targeting/Advertising | |
id | 2 years | Targeting/Advertising | |
Gravity | gr_reco | 1 year | Targeting/Advertising |
Improve Digital | tuuid | 2 years | Targeting/Advertising |
Improve Digital | um | 2 years | Targeting/Advertising |
Improve Digital | umeh | 2 years | Targeting/Advertising |
IPONWEB | c | 2 years | Targeting/Advertising |
IPONWEB | tuuid | 2 years | Targeting/Advertising |
Media Innovation Group | id | 1 Month | Targeting/Advertising |
Media Innovation Group | mdata | 1 Month | Targeting/Advertising |
Media Innovation Group | syncdata_AN | 1 Month | Targeting/Advertising |
Mojn | idt | Permanent | Targeting/Advertising |
Mojn | tmpagid | Permanent | Targeting/Advertising |
Mojn | ls | Permanent | Targeting/Advertising |
Mojn | rtt | Permanent | Targeting/Advertising |
Mojn | _mojn | Permanent | Targeting/Advertising |
OpenX | i | 1 year | Targeting/Advertising |
Pubmatic | KRTBCOOKIE_466 | 3 Months | Targeting/Advertising |
Pubmatic | PUBMDCID | 3 Months | Targeting/Advertising |
RadiumOne | RA1balancer | Permanent | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1097308745 | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1118270538 | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1426802167 | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1702745841 | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1795933472 | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_1973119023 | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_2107935356 | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_328720634 | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_631030195 | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sgm_799597431 | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_sid | 1 year | Targeting/Advertising |
RadiumOne | ra1_uid | 1 year | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | c | Sessions | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | put_1986 | 1 Month | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | put_2760 | 1 Month | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | rpb | 1 Month | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | khaos | 6 Months | Targeting/Advertising |
Rubicon Project | rpx | 1 Month | Targeting/Advertising |
Yahoo | B | 2 years | Targeting/Advertising |
datr | 2 years | Targeting/Advertising | |
x-src | Sessions | Targeting/Advertising | |
reg_fb_ref | Sessions | Targeting/Advertising | |
reg_fb_gate | Sessions | Targeting/Advertising | |
Addthis | uvc | Sessions | |
Addthis | page_services | indefinitely | |
Addthis | vc | 2 years |
Optimizely | optimizelyPendingLogEvents | Sessions |
Optimizely | optimizelyBuckets | Permanent |
Optimizely | optimizelyEndUserId | Permanent |
Optimizely | optimizelySegments | Permanent |
Optimizely | bucket_map | Permanent |
Optimizely | end_user_id | Permanent |
_gat | Sessions | |
_ga | 2 years | |
__utma | 2 years | |
__utmb | Sessions | |
__utmz | 6 Months | |
__utmv | 2 years | |
__utmc | Sessions |
Kontakta oss online
Fri frakt över 500 kr
100% nöjdhetsgaranti
Kontakt
info@sensilab.seSlapp hud i ansiktet, illamående, trötthet, förlorad muskelmassa och bukspottkörtelinflammation. Det här är bara några av alla de negativa biverkningar som man riskerar arr drabbas av vid användning av viktminskningsinjektioner, som man tidigare hoppades skulle kunna lösa den pågående fetmaepidemin en gång för alla.
Men precis som med andra viktminskningsläkemedel dröjde det inte länge förrän medierna började rapportera om skrämmande vetenskapliga rön och negativa vittnesmål från kändisar och miljardärer som testat.
Flera framstående läkare har också uttryckt sin oro och varnat mot att missbruka injektionerna för andra ändamål än vad de är avsedda för – att behandla diabetes och fetma.
Därför har folk börjat återvända till uråldrig visdom i jakt på viktminskningslösningar. Det har lett till återupptäckten av två växter med liknande effekt som injektionerna, men utan biverkningar.
De stora läkemedelsbolagen och deras lobbyister försöker dock desperat att hålla dessa två uråldriga lösningar borta från offentligheten eftersom de är mycket billigare och hotar att undergräva deras mångmiljonmonopol.
I en av de äldsta och mest grundläggande ayurvediska texterna lovordas den första medicinalväxten för sin förmåga att stimulera matsmältningen och ämnesomsättningen, balansera blodsockret och främja viktminskning.
Numera har oberoende forskare kopplat dessa effekter till samma mättnadshormon som injektionerna stimulerar, vilket bekräftar vad man vetat inom ayurveda i alla tider.
Dess största rival kommer från traditionell kinesisk medicin, där den först dokumenterades i en av de äldsta kinesiska örttexterna som går tillbaka till Han-dynastin.
Precis som den första örten har det visat sig att denna kinesiska växt kan stimulera mättnadshormonet och underlätta viktminskning lika effektivt som de omtalade injektionerna.
Så, vilken uråldrig växt är mest effektiv för att främja viktminskning? Och kan de verkligen ersätta viktminskningsinjektioner? Häng med när vi djupdyker i örtmedicinens historia och avslöjar hemligheterna bakom det enorma läkemedelsimperium som står bakom viktminskningspreparaten.
Viktminskningsinjektioner innehåller olika syntetiska peptider, men de har alla samma mål – att stimulera ett naturligt hormon som heter glukagonliknande peptid-1 eller GLP-1.
Det här hormonet ansvarar för att man känner sig mätt när man har ätit. "Det säger till kroppen att påbörja absorptionen och dämpa hungersignalerna", säger Sinju Sundaresan, tarmfysiolog vid Midwestern University (källa). Utan GLP-1 skulle aptitregleringen försämras, vilket gör det omöjligt att känna sig mätt efter maten.
GLP-1 spelar även en avgörande roll för att reglera blodsockernivåerna genom att stimulera insulinutsöndringen från bukspottkörteln i samband med att man äter. Det bidrar till att sänka blodsockertopparna och förebygga suget efter söta eller kaloririka livsmedel.
Dessutom bidrar GLP-1 till att hämma frisättningen av ett hormon som heter glukagon från bukspottkörteln, vilket minskar leverns produktion av glukos och ytterligare bidrar till blodsockerkontrollen.
Därutöver sänker GLP-1 hastigheten med vilken magsäcken tömmer ut sitt innehåll i tunntarmen. Denna fördröjning i tömningen av magsäcken kan förlänga känslan av mättnad efter maten och förhindra överätande.
Genom att stimulera GLP-1 påverkar man alltså inte bara en av mekanismerna som påverkar blodsockret. Man påverkar alla tre nyckelprocesserna: utsöndringen av insulin, frisättningen av glukagon och tömningen av magsäcken. "Resultatet är minskad aptit, förlängd mättnadskänsla och slutligen viktminskning", konstaterar Dr McGowan, en gastroenterolog som specialiserat sig på fetmamedicin och endobariatrik (källa).
Det är denna multipla effekt som gör injektionerna så effektiva vid behandling av fetma och diabetes.
Men till skillnad från naturliga lösningar förhöjer injektionerna GLP-1-nivåerna i flera veckor åt gången. Det kan leda till en rad olika hälsoproblem, varav vissa till och med är livshotande.
Experter varnar för att man fortfarande inte känner till de långsiktiga effekterna av att ständigt ha en syntetisk molekyl närvarande som signalerar mättnad, när den naturligt bara förekommer i några minuter efter att man har ätit (källa).
Hittills vet vi att injektionerna kan orsaka biverkningar som illamående, kräkningar, trötthet och infektioner på grund av nålanvändningen. Till de mest omtalade biverkningarna hör även åldrad, slapp hud som uppstår till följd av snabb viktminskning.
Dessutom har injektionerna kopplats till allvarligare komplikationer som bukspottkörtelinflammation, hjärt- och kärlproblem, gallblåsesjukdom och njurproblem.
Trots det kan fördelarna överväga riskerna för personer som lider av diabetes typ 2. "Men det är tveksamt om det är säker att använda dem om man bara vill gå ner 10 till 20 kilo", säger Dr A. Enrique Caballero, endokrinolog vid Harvard-anknutna Brigham and Women's Hospital (källa).
Forskning visar även att personer som använder injektionerna sannolikt kommer att gå upp all vikt som de tappar. "Faktum är att personer som slutar använda dessa läkemedel ofta går upp i vikt igen, såvida de inte har genomfört en konsekvent och effektiv förändring av sina mat- och motionsvanor", varnar dr Caballero.
Frågan är varför man skulle riskera sin hälsa, oroa sig för jojo-effekten, uthärda smärtan från nålarna och betala tusentals kronor när naturen redan har försett oss med två säkra, prisvärda och effektiva lösningar.
Den första dokumenterade användningen av denna viktminskningsväxt går tillbaka till Han-dynastin och finns dokumenterad i Shen Nong Ben Cao Jing, en av de äldsta och viktigaste texterna inom kinesisk örtmedicin.
Den var ursprungligen känd som Sang Ye (桑叶), men går idag under namnet vitt mullbär. Den mest uppskattade delen är bladen, som traditionellt användes för att balansera blodsockernivåerna, förbättra matsmältningen, minska sötsuget och hjälpa till att behandla diabetes.
Idag vet forskarna att det vita mullbärets kraftfulla viktminskningsegenskaper beror på dess förmåga att påverka det berömda mättnadshormonet GLP-1.
Vitt mullbär gör detta i två steg. För det första bromsar det nedbrytningen av kolhydrater i tarmen, vilket innebär att det tar längre tid för sockret att komma in i blodomloppet (källa). Som svar på detta frisätter kroppen mer GLP-1. Det resulterar i mindre blodsockertoppar och en långvarig mättnadskänsla.
En studie från Oxford Brookes Centre for Nutrition and Health visar till exempel att extrakt av bladen från vitt mullbär minskar blodsockertopparna med 42% och insulintopparna med 41% (källa)!
Några forskare har även mätt hur mycket man kan gå ner i vikt genom att ta extrakt av vitt mullbär, och de redovisar otroliga resultat. En färsk studie visar att deltagarna i genomsnitt gick ner 9 kg, vilket motsvarar cirka 10% av den ursprungliga kroppsvikten, detta på bara 3 månader (källa).
Dr Murray, som är en av världens ledande experter på naturmedicin, drar följande slutsats: "Dessa resultat visar tydligt att användningen av mullbärsextrakt drastiskt kan påskynda viktminskningen hos personer som försöker gå ner i vikt och förmodligen gör det genom att förbättra blodsockerkontrollen" (källa).
Som jämförelse kan nämnas att en stor klinisk studie om viktminskningsinjektioner också resulterade i att patienterna förlorade nästan 10% av sin kroppsvikt. Dessa resultat uppnåddes dock på 65 veckor (källa), vilket är ungefär ett år längre än studien på den kinesiska örten.
Det är därför Dr Murray säger: "I stället för att låta sig förföras av den senaste ’mirakelprodukten’ för viktminskning, som har liten (eller ingen) vetenskaplig grund, bör konsumenterna fokusera på naturprodukter men en starkare forskningsportfölj som visar att de är säkra och effektiva (källa)."
Vitt mullbär är dock inte den enda uråldriga växt som visar lovande kliniska resultat när det gäller att hantera obalanser i kroppsvikten och blodsockret och förebygga diabetes. Rivalen härstammar från ett annat system av traditionell läkekonst som uppstod på andra sidan Himalaya för cirka 5000 år sedan.
Ännu äldre än vitt mullbär är en viktminskningsväxt som härstammar från det antika Indien. Inom den traditionella ayurvediska läkekonsten hade denna ört en otroligt stor betydelse.
Det är därför som experter än idag aktivt studerar dess olika användningsområden, som finns dokumenterade i Charaka Samhita och Sushruta Samhita, två av de äldsta och mest tongivande texterna inom ayurveda.
En av örtens mest hyllade effekter är dess förmåga att förbättra matsmältningselden, även känd som agni, som de gamla ayurvediska läkarna ansåg vara avgörande för att bryta ner maten, ta upp näringsämnen, reglera aptiten, känna sig lätt efter maten och för den allmänna hälsan.
Denna uråldriga växt kallas Daruharidra eller indisk berberis. Idag vet vi att dess metaboliska och hälsomässiga egenskaper tillskrivs berberin, en unik aktiv förening i alkaloidfamiljen.
"Forskning visar att berberin kan förbättra blodsockerkontrollen, insulinkänsligheten, blodtrycket och fasteblodsockret samt minska triglyceriderna och det så kallade 'onda' kolesterolet, särskilt hos personer med diabetes typ 2. Allt detta är mycket värdefullt när man försöker nå sin optimala hälsosamma vikt", förklarar nutritionisten Jane Mostowfi (källa).
Även berberinets viktminskningsegenskaper bottnar alltså i ämnets förmåga att balansera blodsockret, vilket leder till dämpat matsug och minskad fettlagring.
Precis som vitt mullbär uppnår berberin denna effekt genom att interagera med hormonet GLP-1. Deras verkningsmekanismer skiljer sig dock åt.
Medan vitt mullbär bromsar kolhydratmetabolismen och indirekt stimulerar GLP-1, så ökar berberin GLP-1-utsöndringen direkt från tarmcellerna och ökar GLP-1-receptorernas sensitivitet i bukspottkörteln och hjärnan (källa).
Det resulterar i förbättrad insulinkänslighet, vilket leder till effektivare glukosupptag i cellerna för energiproduktion. Till exempel visar en metaanalys att berberin förbättrar insulinkänsligheten med i genomsnitt 20,8% (källa). Det resulterar i stabilare blodsockernivåer och aptit.
Förutom berberinets effekt på insulinkänsligheten har det även visat sig sänka kolesterolnivåerna med 23% och triglyceriderna i blodet med 12,2% (källa). Det kan bidra till att förbättra lipidprofilerna och minska risken för hjärt-kärlsjukdomar.
Kombinationen av dessa effekter innebär att berberin kan hjälpa oss att hålla oss friska och gå ner i vikt, särskilt runt midjan. En studie som har publicerats i Phytomedicine redovisar en genomsnittlig förlust av 3,5% rent kroppsfett under 12 veckors användning (källa).
Dessutom har forskare jämfört berberin med ett känt diabetesläkemedel i en trippelblind klinisk studie med över 200 deltagare och kommit fram till att berberin kan vara lika effektivt för att sänka blodsockret som ett läkemedelsklassat preparat (källa).
Berberinets kraftfulla effekt, bevisade säkerhet, naturliga ursprung och lättillgänglighet gör det därmed till ett allvarligt hot mot läkemedelsimperiet. Men hur står det sig jämfört med sin kinesiska motsvarighet, vitt mullbär?
Berberin förbättrar insulinkänsligheten, ökar glukosmetabolismen och reglerar lipidmetabolismen. Det hjälper till att reglera vikten genom att förhindra fettlagring och minska matsuget, särskilt suget efter sötsaker och kolhydrater.
Vitt mullbär bryter ner kolhydrater till enkla sockerarter, vilket minskar absorptionen av socker från maten. Det minskar blodsockertopparna efter maten, vilket leder till bättre insulinkänslighet, stabilare aptit och jämnare energinivåer.
Båda dessa växter bidrar alltså till viktminskning, men de uppnår denna effekt genom olika mekanismer.
Frågan är alltså inte vilken som är bäst, utan snarare om de kan fungera i synergi. Svaret på den frågan är ja. Tillsammans kan dessa två växter ge mer betydande resultat än när de används var och en för sig.
Men de ger inte bara dubbla resultat när det gäller viktminskning. Tillsammans kan de också stärka den allmänna hälsan och öka livslängden.
Berberin sänker kolesterolnivåerna och förbättrar lipidprofilerna, vilket leder till minskad risk för hjärt-kärlsjukdomar.
Berberin har även starka skyddande egenskaper mot oxidativ stress och inflammation, som är två av de främsta orsakerna till åldrande och kroniska sjukdomar (källa).
Dessa skyddande egenskaper, i kombination med berberinets förmåga att orsaka cancercellsdöd, förhindra replikering av cancerceller och hämma enzymer som är involverade i cancercellernas livscykel har också uppmuntrat forskning om att använda berberin för att bekämpa prostata-, lever-, skelett- och bröstcancerceller (källa).
"Det uppvisar olika biologiska egenskaper och har visat sig ha farmakologiska effekter som att vidga blodkärlen, sänka blodtrycket, reglera immuniteten, framkalla erektion, hämma inflammation och behandla cancer", konstaterar den legitimerade näringsterapeuten Helen Perks (källa).
Även vitt mullbär bekämpar inflammation och mikrober, hjälper till att neutralisera fria radikaler och skyddar immunförsvaret. Forskning visar därför att det potentiellt kan sänka det dåliga kolesterolet (källa), lindra artrit (källa) och till och med bekämpa cancer (källa).
"Dessa farmakologiska effekter av mullbärsblad är nära relaterade till deras fenoliska sammansättning. Växtfenoliska föreningar uppges spela en förebyggande roll mot olika sjukdomar till följd av deras anmärkningsvärda antioxidativa, antimikrobiella och andra effekter”, förklarar författarna i en nyligen publicerad artikel i BMC Chemistry Journal (källa).
Dessa två växter bidrar alltså inte bara till viktminskning utan ger också långsiktiga hälsofördelar. Detta står i skarp kontrast till viktminskningsinjektioner, som gör stora vinster på användarna under en kort period och inte lämnar dem med något annat än skulder och en lång rad hälsoproblem.
Viktminskningsinjektioner är otroligt lukrativa för de stora läkemedelsimperierna, och deras vinster väntas växa exponentiellt.
Enligt Reuters uppskattas marknaden vara värd så mycket som 150 miljarder dollar i början av 2030-talet (källa). Det är mer än dagens marknad för cancerbehandling.
Det danska företaget bakom de två mest populära fetmamedicinerna driver nu större delen av landets ekonomiska tillväxt. Effekten är så stor att Danmark tvingades utesluta företagets vinster från sin årliga ekonomiska statistik (källa).
Det kommer inte som någon överraskning att de läkemedelsföretag som producerar viktminskningsinjektioner är samma företag som producerar covid-19-vaccin. Nu verkar det som att dessa företag kommer att göra ännu större vinst på fetma- och diabetespandemin än på coronapandemin.
Det är därför de stora läkemedelsbolagen och deras lobbyister försöker undergräva alla nya lösningar. Det största hotet mot deras verksamhet kommer från nutraceutiska företag som utvecklar naturliga kosttillskott med effekt på GLP-1.
Men vilken typ av produkt skulle kunna konkurrera med viktminskningsinjektionerna? Våra experter föreslår att en kombination av vitt mullbär och indisk berberis kan vara lösningen.
Så vi har letat efter ett kosttillskott som innehåller minst en av dessa två uråldriga växter. Till vår förvåning hittade vi ett kosttillskott som innehåller båda två i en enda kapsel.
Sensilab, ett ledande företag inom nutraceutika som specialiserar sig på att använda örter och mikronäringsämnen för att optimera hälsan, lanserade nyligen MetaboLux, en ny produkt som kombinerar de två mest kraftfulla uråldriga växterna.
Produkten innehåller ett högkoncentrerat extrakt av indisk berberis med ett extraktionsförhållande på 40:1. Det innebär att en kapsel motsvarar 20 000 mg pulver av indisk berberis.
Dessutom innehåller det ultrarena extraktet minst 97% ren berberinhydroklorid, som har visat sig vara säkert och effektivt för att reglera blodsockernivåerna och förbättra glukoskontrollen (källa 1, källa 2).
Produkten innehåller även ett patenterat extrakt av vitt mullbär, som går under namnet Reducose®, som också är högkoncentrerat med ett extraktionsförhållande på 50:1.
Detta extrakt har testats kliniskt på människor och har visat sig ha en otrolig förmåga att minska blodsockertopparna efter maten och minska insulinbehovet.
Dessutom har Sensilabs nutritionister berikat formulan med krom, ett mineral som är avgörande för att reglera blodsockernivåerna och främja en effektiv omsättning av makronäringsämnen.
Som om inte det vore nog innehåller produkten även svartpepparextrakt med en hög dos piperin, som fungerar som en naturlig bioförstärkare och förbättrar absorptionen av indisk berberis och vitt mullbär med 30%!
På grund av den höga efterfrågan tog MetaboLux slut i lager så fort det kom ut på marknaden. Företaget lovade att öka produktionen för att säkerställa produktens tillgänglighet.
Tyvärr är produkten ändå ofta slutsåld, eftersom folk bunkrar upp med flera paket varje gång det släpps ett nytt parti. Om du har tur kan du kanske fortfarande få tag på ett paket innan produkten säljer slut igen.
Produkten är relativt ny på marknaden men har redan mängder av positiva recensioner från hela Europa. Vårt team har samlat in några av dem från olika oberoende webbplatser:
"Jag har alltid pendlat i vikt. Jag kunde gå upp 5 kg om året, men lyckades oftast gå ner det mesta om jag verkligen försökte. Men efter att jag hamnade i klimakteriet har jag inte kunnat bli av med den vikt jag gått upp. Efter 2 års misslyckanden gick jag till min lokala läkare för att be om behandling med semaglutid ... Men han sa att jag inte var tillräckligt överviktig! Jag blev både smickrad och besviken på samma gång. Sen tipsade min kollega om ett kosttillskott som heter MetaboLux. Efter allt slit lyckades jag till slut gå ner 10 kg och komma tillbaka till min idealvikt." - Sabine R, Essen, Tyskland
"Jag har varit prediabetiker i flera år men på senare tid har mitt fasteblodsocker varit uppe i 123... En vecka efter att jag började ta dessa kapslar kontrollerade jag det igen med en blodsockermätare och det är nere på 109... Den enda nackdelen är tillgängligheten eftersom det har var slut i lager sedan jag beställde det första gången..." - Maarten R, Brielle, Nederländerna
"Jag har varit överviktig i hela mitt liv och har provat nästan alla bantningsprodukter som finns (utom injektioner eftersom jag är rädd för nålar -> diagnostiserad med trypanofobi). Trots mina tvivel bestämde jag mig för att ge MetaboLux en chans eftersom jag inte hade något att förlora. Inom bara en månad hade jag tappat fem kilo, och nästa månad var ytterligare nio kilo borta. Jag har fortfarande en bit kvar, men det här är det första som faktiskt har fungerat för mig. Nu känner jag mig jättemotiverad och ser fram emot att fortsätta göra framsteg. Fem stjärnor från mig!^^” Nelly J, Birmingham, Storbritannien
Källor:
Doucleff, M. (2023, October 30). Less snacking, more satisfaction: Some foods boost levels of an Ozempic-like hormone. NPR. https://www.npr.org/sections/health-shots/2023/10/30/1208883691/diet-ozempic-wegovy-weight-loss-fiber-glp-1-diabetes-barley
Swiss Re Institute. (2023, June 14). Weight-loss injections: miracle drugs or new risks in a bottle? Swiss Re. https://www.swissre.com/institute/research/sonar/sonar2023/weight-loss-injections-drugs-new-risks.html
Solan, M. (2023, November 1). Understanding new weight-loss drugs. Harvard Health. https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/understanding-new-weight-loss-drugs
Northrop, A. (2024, June 7). Ozempic for weight loss: Is it safe? What experts say. Forbes Health. https://www.forbes.com/health/weight-loss/ozempic-for-weight-loss/
Thaipitakwong, T., Numhom, S., & Aramwit, P. (2018). Mulberry leaves and their potential effects against cardiometabolic risks: a review of chemical compositions, biological properties and clinical efficacy. Pharmaceutical Biology, 56(1), 109–118. https://doi.org/10.1080/13880209.2018.1424210
Thondre, P. S., Lightowler, H., Ahlstrom, L., & Gallagher, A. (2021). Mulberry leaf extract improves glycaemic response and insulaemic response to sucrose in healthy subjects: results of a randomised, double blind, placebo-controlled study. Nutrition & Metabolism, 18(1). https://doi.org/10.1186/s12986-021-00571-2
Ianiro, G., Toma, E. D., Vitale, A., De Martino, S., Gigante, G., Cammarota, G., Gasbarrini, G., Gasbarrini, A., & Da Villa, G. (2014). P.17.13 WHITE MULBERRY SUPPLEMENTATION AS ADJUVANT TREATMENT OF OBESITY. Digestive and Liver Disease/Digestive and Liver Disease, 46, S124. https://doi.org/10.1016/s1590-8658(14)60368-6
Murray, M. (2017, February 2). Mulberry leaf extract effects on weight loss & blood sugar control. Dr. Michael Murray | Your Natural Medicine Resource. https://doctormurray.com/mulberry-leaf-extract-promotes-weight-control/
Cangeloso, L. (2023, September 12). Berberine: Uses, benefits, supplements and side effects. Forbes Health. https://www.forbes.com/health/supplements/berberine/
Ryan, D. H., Lingvay, I., Deanfield, J., Kahn, S. E., Barros, E., Burguera, B., Colhoun, H. M., Cercato, C., Dicker, D., Horn, D. B., Hovingh, G. K., Jeppesen, O. K., Kokkinos, A., Lincoff, A. M., Meyhöfer, S. M., Oral, T. K., Plutzky, J., Van Beek, A. P., Wilding, J. P. H., & Kushner, R. F. (2024). Long-term weight loss effects of semaglutide in obesity without diabetes in the SELECT trial. Nature Medicine. https://doi.org/10.1038/s41591-024-02996-7
Utami, A. R., Maksum, I. P., & Deawati, Y. (2023). Berberine and its study as an antidiabetic compound. Biology, 12(7), 973. https://doi.org/10.3390/biology12070973
Zamani, M., Zarei, M., Nikbaf-Shandiz, M., Hosseini, S., Shiraseb, F., & Asbaghi, O. (2022). The effects of berberine supplementation on cardiovascular risk factors in adults: A systematic review and dose-response meta-analysis. Frontiers in Nutrition, 9. https://doi.org/10.3389/fnut.2022.1013055
Hu, Y., Ehli, E. A., Kittelsrud, J., Ronan, P. J., Munger, K., Downey, T., Bohlen, K., Callahan, L., Munson, V., Jahnke, M., Marshall, L. L., Nelson, K., Huizenga, P., Hansen, R., Soundy, T. J., & Davies, G. E. (2012). Lipid-lowering effect of berberine in human subjects and rats. Phytomedicine, 19(10), 861–867. https://doi.org/10.1016/j.phymed.2012.05.009
Yang, X., Yang, L., & Zheng, H. (2010). Hypolipidemic and antioxidant effects of mulberry (Morus alba L.) fruit in hyperlipidaemia rats. Food and Chemical Toxicology, 48(8–9), 2374–2379. https://doi.org/10.1016/j.fct.2010.05.074
Kimura, T., Nakagawa, K., Kubota, H., Kojima, Y., Goto, Y., Yamagishi, K., Oita, S., Oikawa, S., & Miyazawa, T. (2007). Food-Grade Mulberry Powder Enriched with 1-Deoxynojirimycin Suppresses the Elevation of Postprandial Blood Glucose in Humans. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 55(14), 5869–5874. https://doi.org/10.1021/jf062680g
Sun, Y., Xun, K., Wang, Y., & Chen, X. (2009). A systematic review of the anticancer properties of berberine, a natural product from Chinese herbs. Anti-cancer drugs, 20(9), 757–769. https://doi.org/10.1097/CAD.0b013e328330d95b
Imenshahidi, M., & Hosseinzadeh, H. (2019). Berberine and barberry (Berberis vulgaris): A clinical review. Phytotherapy research:PTR, 33(3), 504–523. https://doi.org/10.1002/ptr.6252
Zarei, A., Changizi-Ashtiyani, S., Taheri, S., & Ramezani, M. (2015). A quick overview on some aspects of endocrinological and therapeutic effects of Berberis vulgaris L. DOAJ (DOAJ: Directory of Open Access Journals), 5(6), 485–497. https://doaj.org/article/2fa9c7144c8848e390086118274eb602
Alam, A. K., Hossain, A. S., Khan, M. A., Kabir, S. R., Reza, M. A., Rahman, M. M., Islam, M. S., Rahman, M. a. A., Rashid, M., & Sadik, M. G. (2016). The Antioxidative Fraction of White Mulberry Induces Apoptosis through Regulation of p53 and NFκB in EAC Cells. PloS One, 11(12), e0167536. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0167536
Singh, J., & Kakkar, P. (2009). Antihyperglycemic and antioxidant effect of Berberis aristata root extract and its role in regulating carbohydrate metabolism in diabetic rats. Journal of ethnopharmacology, 123(1), 22–26. https://doi.org/10.1016/j.jep.2009.02.038
Li, M., Zhang, H., Zhang, Y., Fan, J., Zhu, J., Gu, X., Li, Z., Zhang, C., Liu, Z., Li, Y., Zang, M., Jin, G., Li, G., & Mi, Y. (2022). Berberine Modulates Macrophage Activation by Inducing Glycolysis. Journal of immunology (Baltimore, Md.: 1950), 208(10), 2309–2318. https://doi.org/10.4049/jimmunol.2100716
Mushtaq, F., Akhtar, M. F., Saleem, A., Sharif, A., Akhtar, B., Askary, A. E., Abdel-Daim, M. M., Javaid, Z., Sohail, K., & Anwar, F. (2022). Berberis aristata DC Extract Counteracts the High Fat Diet-Induced Reproductive Toxicity in Female Wistar Rats via Modulating Oxidative Stress and Resistance to Leptin and Insulin. Endocrine, metabolic & immune disorders drug targets, 22(14), 1390–1402. https://doi.org/10.2174/1871530322666220429125241
Murray, B. A. (2024, February 11). Wegovy, the “Viagra” of weight-loss drugs flying off the shelves. https://www.bbc.com/news/business-68226369
Reuters. (2024, May 28). Weight-loss drug forecasts jump to $150 billion as supply grows. https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/weight-loss-drug-forecasts-jump-150-billion-supply-grows-2024-05-28/
Sanjari, M., Shamsinejad, B., Khazaeli, P., Safi, Z., Mirrashidi, F., & Naghibzadeh-Tahami, A. (2020). Safety and efficacy of Berberis integerrima root extract in patients with type 2 diabetes. A parallel intervention based triple blind clinical trial. Journal of Diabetes and Metabolic Disorders, 19(1), 71–80. https://doi.org/10.1007/s40200-019-00478-z
Chen, S., Xi, M., Gao, F., Li, M., Dong, T., Geng, Z., Liu, C., Huang, F., Wang, J., Li, X., Wei, P., & Miao, F. (2023). Evaluation of mulberry leaves’ hypoglycemic properties and hypoglycemic mechanisms. Frontiers in Pharmacology, 14. https://doi.org/10.3389/fphar.2023.1045309
Stokes, V. (2023b, June 13). “Nature’s Ozempic”: Can Berberine really help you lose weight? Healthline. https://www.healthline.com/health-news/natures-ozempic-can-berberine-really-help-you-lose-weight
Wang, Z., Tang, C., Xiao, G., Dai, F., Lin, S., Li, Z., & Luo, G. (2021). Comparison of free and bound phenolic compositions and antioxidant activities of leaves from different mulberry varieties. BMC Chemistry, 15(1). https://doi.org/10.1186/s13065-021-00747-0
Produkter för dig